Op zoek naar materiaaleigenschappen fre400

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Op zoek naar materiaaleigenschappen fre400

hallo,

ik studeer werktuigbouwkunde, en een kameraad van me wil iets aan zijn huis verbouwen. hij heeft een HEA 180 balk. met het materiaal FRE400.

ik wil graag uitrekenen wat de maximale belasting is van deze balk. dit is niet zo moeilijk, maar ik heb de materiaal eigenschappen niet... en ik kan ze niet vinden in mijn schoolboeken of op google. heb ook al verscheidene materiaaldatabases doorzocht maar ik kan het niet vinden. heeft iemand misschien enig idee wat de eigenschappen zijn van dit materiaal. en het gaat hier vooral om de maximale treksterkte en E-modulus.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Op zoek naar materiaaleigenschappen fre400

Wat voor soort materiaal is het? Polymeer? Metaal? Hout?

Berichten: 31

Re: Op zoek naar materiaaleigenschappen fre400

lijkt me een typfout. de "R" zit naast de "E".

Normaal gesproken zijn HE profielen van S235JRG2 gemaakt (Voorheen St37.2)

Rm=340-510MPa

R0,2=215-235MPa

Berichten: 13

Re: Op zoek naar materiaaleigenschappen fre400

Het is een metaal, het gaat hier om een staalprofiel.

Het is geen typfout, ben me ervan bewust dat oude materiaalaanduidingen zoals FE360 bijvoorbeeld bestaan.

het materiaal heet echt FRE400.

Berichten: 31

Re: Op zoek naar materiaaleigenschappen fre400

ok, ik wilde je kennis niet in twijfel trekken...

Heeft hij bij dit profiel niet een norm ofzo gekregen?? EN10025 ofzo?

Berichten: 13

Re: Op zoek naar materiaaleigenschappen fre400

nee sorry zo was het ook niet bedoelt ik ben dankbaar voor je reactie ;) , had er alleen zelf ook al aan gedacht.

en goed idee van die norm daar kan ik wel eens naar gaan vragen

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Op zoek naar materiaaleigenschappen fre400

het materiaal heet echt FRE400.