Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Alfastraling

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 13 juni 2005 - 12:17

Wat gebeurt er wanneer een atoom een positief alphadeeltje wegschiet met de lading van het atoom?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2005 - 19:50

Was alpha straling niet een helium kern? Dus twee protonen en twee neutronen? Misschien heb ik het heel erg fout, maar volgens mij vervalt dan het atoom naar een ander atoom. Wat er dan van de lading over is, verandert van element tot element.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

jaja

jaja

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 22:32

Was alpha straling niet een helium kern? Dus twee protonen en twee neutronen? Misschien heb ik het heel erg fout, maar volgens mij vervalt dan het atoom naar een ander atoom. Wat er dan van de lading over is, verandert van element tot element.

Ja een heliumkern. De lading wordt dus 2e minder dan de oorspronkelijke kern. (e=elemenaire ladingeenheid, ong 1,67*10^-19 Coulomb)
Ra-226 wordt na uitzenden van alfastraling Rn-222, 2 protonen en 2 neuronen minder.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures