Glasoven.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 8

Glasoven.

hallo beste mensen.

omdat ik een oven wil bouwen om glas te smelten heb ik nogal wat vragen over vermogen en weerstand en stroom.

ten eerste.

hoe groot is het vermogen dat ik kan aansluiten op een krachtstroomgroep van 3x20ampere . ik hoop op 3x400x20=24kw is dit juist?

dit vermogen is voor de verwarmingselementen, dus niet voor motoren of iets dergelijks.

ik ben van plan om kanthal draad te gebruiken om de elementen van te maken. en wel de 2 mm dikte. weet iemand wat de weerstand per meter van dit draad is?

en hoeveel draad moet er dan in om aan het vermogen te komen en de maximale stroom niet te overschrijden?

of zijn er betere alternatieven om elementen van te maken? er bestaat ook 3mm dik heb ik gezien.

en waar is dat draad te koop op de rol.

bij voorbaat dank voor reageren.

groet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Glasoven.

hoe groot is het vermogen dat ik kan aansluiten op een krachtstroomgroep van 3x20ampere . ik hoop op 3x400x20=24kw is dit juist?
Helaas, het is iets minder. 3x230x20=13,8kW.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Glasoven.

Wat dat kanthal draad betreft, had je google al eens geprobeerd?

Ik vond dit: kanthal

Klik onder Technical Data op Customised datasheets

Dan komen er 2 keuzevakjes.

Bij Select product group: Resistance Wire

Bij Select grade kun je dan voor Kanthal kiezen uit 9 soorten.

Berichten: 8

Re: Glasoven.

hallo klazon.

.

als ik zonder verzwaring van de aansluiting niet meer vermogen tot mijn beschikking heb, dan heb ik een onoverkomelijk probleem denk ik.

kan je mij (een leek) uitleggen waarom de spanning waar je mee rekent niet 400(spanning tussen twee fasen) is,

maar 230 tussen nul en fase, terwijl de elementen wat mij betreft tussen de fasen aangesloten kunnen worden.

het vermogen is nodig om de oven de snelheid te geven die nodig is voor het glas.

ik had inderdaad wel op kanthal gegoogled maar door mijn gebrekkige engels niet verder gekeken op deze site.

heb nu een nederlandse vertegenwoordiger gevonden voor kanthal duitsland.

vriendelijke groet.

Berichten: 12.262

Re: Glasoven.

De maximale stroom is 20 ampere per fase, maar bij aansluiting tussen de fasen sluit je per fasedraad 2 elementen aan. Daardoor loopt er stroom tussen 1 fase en beide anderen, waarbij het maximum van 20A in die ene fase niet overschreden mag worden. Mathematisch komt dit neer op hetzelfde vermogen als bij aansluiting tussen fasen en nul (waarbij er eigenlijk geen stroom door de nul loopt).
Victory through technology

Berichten: 8

Re: Glasoven.

mag ik dan concluderen dat de oven die ik nu gebruik van 6kw tussen twee fasen aangesloten over elke fase ongeveer 13 ampere neemt?

Berichten: 12.262

Re: Glasoven.

De effectieve spanning tussen 2 fasen is 400 volt (bij 230 tussen fase en nul), dus dat zou uitkomen op 15 ampere voor beide fasen.
Victory through technology

Berichten: 8

Re: Glasoven.

het gaat dus om de effectieve spanning tussen twee fasen.

en niet om de spanning per fase.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Glasoven.

Het gaat om de spanning waar je mee rekent. Als het gaat om een symmetrisch 3-fasensysteem is het eenvoudigst om te rekenen met de fasespanning, dat is de spanning tussen de fase en de nul, dus 230V. Je gebruikt dan de nul als gezamenlijke referentie. De lijnstromen zijn dan in fase met de fasespanningen.

Per fase heb je dan de fasespanning maal de lijnstroom in die fase, dus P = 230V x 20A = 4600W

Omdat je 3 fasen hebt krijg je als totaal vermogen het drievoudige, dus 3 x 4600 = 13800W

Je kunt ook met de lijnspanningen rekenen, dat zijn de spanningen tussen de fasen onderling. Maar dan ga je voorbij aan de nul, en dan moet je één van de fasen als rekenreferentie nemen, b.v. fase 3. Je houdt dan feitelijk maar twee systemen over, nl. fase 1 t.o.v. 3 en fase 2 t.o.v. 3. Maar de lijnstromen zijn niet in fase met de lijnspanningen, omdat je ook nog een derde stroom hebt, nl. die tussen de fasen 1 en 2, en daardoor wordt het rekenwerk een stuk ingewikkelder. Hoewel je na dat rekenwerk uiteindelijk op hetzelfde getal uitkomt.

Het is dus gewoon eenvoudiger om met de fasespanning te rekenen, zelfs als de nul, die de rekenreferentie is, fysiek niet wordt gebruikt.

Berichten: 8

Re: Glasoven.

oke dat is helder,

ga er dus niet onderuit komen de hoofdstoppen te verzwaren, met de daarbij horende verhoging van het vastrecht.

dank voor jullie bijdrage.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Glasoven.

Of je moet accepteren dat het langer duurt voordat het glas is gesmolten. Of is dat geen optie?

Berichten: 8

Re: Glasoven.

nee dat is eigenlijk geen optie,

het glas moet namelijk langzaam opwarmen tot 540 graden, en vervolgens zo snel mogelijk naar de gewenste temperatuur verhoogd worden.

zo snel mogelijk is een wijd begrip, maar des te korter het duurt des te beter het resultaat.

het vermogen zover terug brengen is in kwaliteit wellicht decimeren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Glasoven.

Andere optie dan, een gasgestookte oven. Met gas is het vaak mogelijk om grotere vermogens te bereiken zonder dat je daarvoor je aansluiting hoeft te verzwaren.

Berichten: 8

Re: Glasoven.

ja dat klopt, of een combinatie ervan.

het gas bijstoken als er vermogen gevraagd word.

ook zou je kunnen denken aan een agregaat erbij, ipv het gas.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Glasoven.

Een aggregaat, daar had ik ook aan zitten denken. Is misschien nog wel de mooiste oplossing.

Verzwaren van de aansluiting kan duur uitpakken. Sinds dit jaar betaal je aan netwerkkosten nl. een vast bedrag per jaar wat afhangt van de zwaarte van de aansluiting, het z.g. capaciteitstarief. Ik denk dat dat financiëel alleen maar interessant is als je die oven dagelijks gebruikt. Bij incidenteel gebruik betaal je het hele jaar voor een capaciteit die je maar af en toe nodig hebt.

Reageer