[natuurkunde] berekeningen met elektriciteit etc. ?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[natuurkunde] berekeningen met elektriciteit etc. ?

Hallo,

ik heb morgen een SO over hoofdstuk 5 elektriciteit van NOVA leerjaar 1-2.

Ik kom nog niet helemaal uit de stof.

Wat kan ik verwachten van dit SO.

Mijn docent zei dat drie kwart van het so bestond uit sommetjes dus ik vraag me af wat voor sommetjes.

Wat zou ik moeten kunnen.

Deze topic is met name gericht aan meneer j. van velde dus:

watvoor so geeft u aan uw klas etc.

U zou mij verblijden met enkele voorbeeld/oefenopgaven.

Alvast bedankt, nafi33.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] berekeningen met elektriciteit etc. ?

Persoonlijk baal ik als een stekker van NOVA 1-2 hoofdstuk elektriciteit. Dat je niet uit de stof komt verbaast me niks, ik vind het een zootje, het begint middenin het verhaal, springt van voor naar achter en weer terug naar voor, zoiets als een klein kind dat vertelt over de schoolreis. Diodes, wisselstroom, zekeringen, serie- en parallelschakelingen, maar geen woord over wat elektriciteit nou eigenlijk is of de o-zo-logische wet van Ohm.

Het enige rekenwerk dat erin zit heeft te maken met energie, vermogen en tijd, met de door veel leerlingen volslagen onbegrepen eenheid kWh.

Zelf ben ik via mijn ELO een compleet hoofdstuk hierover voor mijn leerlingen aan het schrijven.

maar sommetjes? Als je docent bij het boek blijft kan hij volgens mij niks anders dan variaties op:

Een lamp van 60 watt brandt 25 uur, hoeveel elektrische energie is er verbruikt?

P= 60 W

t= 25 h

E= ?? kWh

E= P·t = 60 W x 25 h = 1500 Wh = 1,5 kWh

en meer van dat op-en-neer gereken met energie, vermogen en tijd.

Of heeft jouw docent ook nog de wet van Ohm ernaast behandeld (U=IxR), of laat hij je de boel in joule uitrekenen, of....... ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 44

Re: [natuurkunde] berekeningen met elektriciteit etc. ?

Bedankt voor je reactie, ik had het gisteravond helaas niet kunnen lezen.

Ik heb het SO'tje inmiddels al gemaakt.

De docent gaf een hele lijst met elektrische apparaten (stuk of 15) met hun vermogen in watt en het aantal uur dat ze gemiddeld per dag aanstaan. Je moest 1 voor 1 uitrekenen hoeveel elektrische energie ze allemaal in totaal gebruiken.

Daarna moest je de energie-jaarnota berekenen van dat huishouden als we uitgaan van €0,15 per kWh.

Je moest vervolgens uitrekenen hoeveel het gezin zou besparen per maand als zij de afwas met de hand zouden doen (i.p.v. vaatwasser) en het verlichting 3 uur minder aan zouden zetten.

Daarvoor kwamen nog een paar schakelingschemas waarvan je de ontbrekende mA of V moest invullen bij de lampjes.

En nog wat theorie zoals wat is een paralelschakeling, serieschakeling etc.

Heb hem wel redelijk gemaakt behalve dat met die schakelingschemas.

Mijn docent heeft de wet van Ohm niet behandeld nee.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] berekeningen met elektriciteit etc. ?

Daarvoor kwamen nog een paar schakelingschemas waarvan je de ontbrekende mA of V moest invullen bij de lampjes.
Hoe bedoel je?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 44

Re: [natuurkunde] berekeningen met elektriciteit etc. ?

Hoe bedoel je?
Afbeelding

Zulke schema's (misschien worden ze anders genoemd, ik weet het niet) maar dan iets ingewikkelder en dan staat er bijv. dat de spanningsbron 8V levert en staan er bij enkele lampjes bijv. 2V 3A ik weet niet precies, endan moest je de ontbrekende waarden invullen.

Ik weet niet of ik het heb kunnen uitleggen ..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] berekeningen met elektriciteit etc. ?

ah, dank je
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer