Gewicht menselijk bovenbeen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

Gewicht menselijk bovenbeen

Hallo,

Voor de berekening van een stoel voor een achtbaan heb ik het (benaderde) gewicht van een bovenbeen van de gemiddelde mens nodig. Zijn hiervan gegevens beschikbaar die, bv in de geneeskunde, ik toe kan passen?

bij voorbaat dank voor jullie reacties!

groeten

Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Gewicht menselijk bovenbeen

Gewicht kan ik je niet noemen, maar voor mijn formulier om gewichtsverhoudingen te bepalen bij auto, heb ik met behulp van een kantelstoel bepaald dat bij een zittend persoon in de auto, doordat de benen naar voren steken , het zwaartepunt ongeveer bij de navel zit.

Bij een motor-rijder zal dit zwaartepunt van de gehele persoon naar achteren verplaatsen de buik in, doordat de benen rechter onder het lichaam zitten.

Maar op Google heb ik dit voor je gevonden.

Zijn natuurlijk gemiddelden, voor mensen met "normaal"postuur.

http://books.google.nl/books?id=_StBiLjsCO...lt&resnum=4

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gewicht menselijk bovenbeen

Een mens van 70 kg heeft een been van ongeveer 10 kg. Een bovenbeen zal misschien iets meer dan de helft zijn,

5 a 6 kg. Dit zijn hele globale cijfers. Daarnaast zou je het kunnen schatten aan de hand van de gemiddelde dichtheid van het menselijk lichaam: 1.01 g/cm3. Als je het bovenbeen in de lengte opmeet en de breedte van het bovenbeen in het midden opmeet kun je het gewicht bepalen. Je beschouwt het bovenbeen dan als een cilinder.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Gewicht menselijk bovenbeen

Het duurt bij mij nogal lang voordat de pagina uit de link die ik noemde geladen wordt dus je moet even geduld hebben, eerst staat er dat deze pagina er niet is. Daarom hier de belangrijkste gegevens.

Bovenbeen 9,7% van totaalgewicht, zwaartepunt iets boven het midden van gewrichten.

Onderbeen 4,6%, zwaartepunt <> 40% van de afstand kniegewricht/voetgewricht van kniegewricht af. Voet 1,4% , zwaartepunt ongeveer teenlengte van de teenaanzet af.

Hele been met voet 15,6% , zwaartepunt bovenaan de knieschijf.

Dit zijn mijn inschattingen aan de hand van het plaatje, waar de cijfers maar net te lezen zijn.

Berichten: 31

Re: Gewicht menselijk bovenbeen

Ik heb het toch kunnen lezen. bedankt voor deze informatie. ik zat er met mijn 10kg voor een 136kg persoon dus niet heel erg naast. ;)

Reageer