Springen naar inhoud

[bodemkunde]/ [scheikunde]

• Log in om te kunnen reageren

sandratjeuh

sandratjeuh

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2009 - 11:38

Beste,

Ik volg biotechniek en zou graag willen weten hoe de omzetting van meststoffen precies gebeurt aangezien alle meststoffen worden omgezet naar P2O5, K2O, etc. om meststoffen te kunnen vergelijken, maar hoe zet je die dan om?

Van PO4- ---> P2O5 (er werd mij gezegd dat dit niet om te zetten valt, maar dat kan toch niet?)
en van k ---> k2O

Ik geraak niet verder bij 4 K + O2 ---> 2 K2O:

(39,10 x4)+ 15,999 = 172,399 en (39,10 x 2) + (15,999 x 2)= 110,198

172,3999 - 110,198 = 62,201

Moet ik de massa van kaliummeststoffen delen door 62,201 om de mol ervan te weten?

Dit is mijn denkwijze voor het omzetten van kalium, het kan fout zijn..

Dank bij voorbaat.

Veranderd door Jan van de Velde, 13 mei 2009 - 16:16

- ich will ein Engel sein für dich allein... -
- wenn du nach mich greifst hallt ich dich... -
Greetz Sandra -xXx-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2009 - 11:52

P2O5 is het anhydride van fosforzuur:

2H3PO4 -> 3H2O + P2O5

Deze reactie is echter praktisch gezien heel moeilijk (quasi onmogelijk). Fosforpentoxide is ook een onhandige stof omdat het zo'n krachtig droogmiddel is. Het wordt eigenlijk gewoon automatisch geproduceerd bij de productie van triple superfosfaat, dus de reactie van fosforzuur met fosfaatrots.

sandratjeuh

sandratjeuh

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2009 - 12:00

P2O5 is het anhydride van fosforzuur:

2H3PO4 -> 3H2O + P2O5

Deze reactie is echter praktisch gezien heel moeilijk (quasi onmogelijk). Fosforpentoxide is ook een onhandige stof omdat het zo'n krachtig droogmiddel is. Het wordt eigenlijk gewoon automatisch geproduceerd bij de productie van triple superfosfaat, dus de reactie van fosforzuur met fosfaatrots.

Hey Ensiferum!

Merci voor te reageren, dan is er al een deel opgelost van mijn probleem ;)

Ik bewonder jouw kennis :P

MVG,
Sandra Tr.
Greetz Sandra -xXx-

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44883 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 mei 2009 - 16:38

Beste,

Ik volg biotechniek en zou graag willen weten hoe de omzetting van meststoffen precies gebeurt aangezien alle meststoffen worden omgezet naar P2O5, K2O, etc. om meststoffen te kunnen vergelijken, maar hoe zet je die dan om?

Voor alle duidelijkheid, dat "omzetten" doet niemand daadwerkelijk. Meststoffen worden gecodeerd naar de gehalten van de (belangrijkste) voedingselementen. De code 12-10-18-2 betekent dat de meststof 12 massaprocent N, 10 m% P2O5, 12 m% K2O en 2 m% MgO zòu bevatten indien die elementen als oxide in die zak zouden zitten. Dat doen ze niet, en dat zou ook vrij zinloos zijn, want die oxiden zijn onoplosbaar en dus uitermate ongeschikt als meststof, want dan diffundeert het niet in het bodemvocht, het kan niet aan het bodemcomplex gebonden worden en de plant kan het niet opnemen. De afspraak om die gehalten (behalve stikstof) in oxiden uit te drukken ligt in een ver, donkergrijs verleden (misschien was dat in het begin van de kunstmesttijd een makkelijke manier om meststoffen te analyseren door ze volledig te oxideren?) maar wordt tot op de dag van vandaag wereldwijd gebruikt.

Hoe dan ook, nemen we een meststof als kalisalpeter, ofwel kaliumnitraat KNO3, een hele zuivere kwaliteit.

KNO3

molmassa K : 39,1 g
molmassa N : 14 g
molmassa O : 16 g

molmassa KNO3 dus 39,1 + 14 + 3x 16 = 101,1 g

deze bevat 14/101 =(afgerond) 14 m% N
Deze bevat 39/101 =(afgerond) 39 m% K

Alleen , die 39 % vind je niet terug op die zak.

met 1 mol K maak je (in theorie) 0,5 mol K2O.

0,5 mol K2O
2 x 0,5 mol K : 39 g
0,5 mol O : 8 g

totaal 47 g.

Kalisalpeter bevat dus 14 m% N en 47 m% K2O (enfin, je snapt nu hoe dat bedoeld is), genoteerd op de zak wordt 14-0-47. (altijd in die volgorde N-P-K-(Mg) ).

Het is dus goed mogelijk dat als je de massapercentages die op een zak mengmeststof genoteerd staan optelt, dat je dan boven de 100 komt.... ;) ..

Een veelgebruikte mengmeststof als 12-10-18 bevat dus 18 m% "K2O", en dus 78/94 x 18 % = 15 % K
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2009 - 21:27

Ik zat er dus naast met mijn redenering dat P2O5 gevormd zou worden bij de reactie en dat het daarom in alle artikels bij de percenten staat. Het leek me al wel vreemd. Ik dacht dat ze de oxiden zouden gebruiken omdat ze in vaste vorm makkelijker te transporteren waren.

Hoe dan ook, die oxiden zijn toch niet echt 'onoplosbaar'? Ze reageren allemaal vrij exotherm met water.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44883 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 mei 2009 - 21:36

Hoe dan ook, die oxiden zijn toch niet echt 'onoplosbaar'? Ze reageren allemaal vrij exotherm met water.

Stom van me, dat gaat voor die alkalimetalen heel aardig ja. Reden temeer om ze niet in meststoffen te gebruiken, in de landbouw is vocht onmisbaar, en vocht en alkalimetaal-oxiden gaan onprettig samen.....

Hoe dan ook, de oxiden zitten NIET in meststoffen. En ik heb ook geen idee waarom het usance is om ze als oxiden te rekenen. Ik weet wel dat er al decennialang sprake is om dat te veranderen, en gewoon op het massagehalte van het zuivere element over te stappen. Maar zoals bij veel wereldwijd ingeroeste gewoontes komt dat er niet van. Ach, er valt mee te leven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

sandratjeuh

sandratjeuh

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 16:40

Hey,

Bedankt allebei.

Ik heb net een mail van de bodemkundige dienst ontvangen waar het vrij duidelijk is:

De molecuulmassa van 2 P = 2*30.97 = 61.94
De molecuulmassa van P2O5 = 141.94

Dus van P2O5 naar P = 141.94/61.94 = 2.29

Voor al diegenen die ook voor een eenvoudig uitleg zochten bij de omrekening (op school gebruikten ze deze term, dus ik weet niet hoe het anders noemt)van dergelijke meststoffen, hier is ze dan.

MVG, S
Greetz Sandra -xXx-

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2009 - 16:50

Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar: Volgens mij heeft het uitdrukken als oxide te maken met technieken die gebruikt werden/worden voor de elementanalyse - waarbij inderdaad alles wordt omgezet in het oxide, waarvan vervolgens de massa wordt bepaald.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

sandratjeuh

sandratjeuh

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 16:58

wel, beter laat dan nooit :P
merci voor de informatie te delen! (ik had niet alles opgevangen in de les... ;) )

MVG, S
Greetz Sandra -xXx-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures