Buigmoment

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Buigmoment

Hallo,

Ik moet voor me studie berekenen wanneer een stalen balk/ligger van een stelling begint te buigen, hoeveel en tot hoe ver (dus tot hij scheurt).

Ik heb andere forums gelezen en die gaven met een beeld, maar hoe het nou precies moet is voor mij een raadsel.

Het gaat om een normale palletstelling:

De balk/ligger van de stelling is standaard namelijk; 120mmx60mm, de dikte is 4mm

De lengte van de balk is 2.7meter of 3.6 meter

Het gewicht wat er op komt te staan is 1 pallet (800x1200mm) met een gewicht van 1500kg

Graag zou (als het niet te veel moeite is) een wat kinderlijke/uitgebreidere ;) uitleg willen aangezien ik niet een zwaar natuurkundige studie doe....

Heel erg bedankt alvast!

Om het wat duidelijker te maken 2 links met foto's wat/ welk soort palletstelling

http://img.2dehands.nl/f/view/44330978-pal...gers-400-cm.jpg

http://www.occasierekken.be/images/palletstelling.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Buigmoment

Dit onderwerp past beter in het forum Constructie- en sterkteleer en is daarom verplaatst.


Berichten: 23

Re: Buigmoment

Ik neem aan dat je deze opdracht krijgt aan de hand van

een hoofdstuk dat je behandeld tijdens de colleges,

welke formules heeft de docent tijdens deze colleges behandeld?

Ik neem aan dat het oppervlaktetraagheidsmoment je iets zegt.

Hiermee bereken je de "I", deze waarde kun je dan weer invullen

in een volgende formule om de doorbuiging te berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Buigmoment

Ik moet voor me studie berekenen [....] maar hoe het nou precies moet is voor mij een raadsel.
Ik ben net als de vorige reageerder, verbaasd dat je opdrachten krijgt vanuit je studie zonder de basis theorie. ;)

Hoe verwacht de desbetreffende docent dat je dergelijke berekeningen dan kan maken?.

Ik zou je best e.e.a. willen toelichten, maar wil het je niet voorkauwen. Je zal toch echt zelf een voorzet moeten geven hoe je dit probleem wilt aanvliegen, en hoe je e.e.a. dan wilt berekenen.
Ik moet voor me studie berekenen wanneer een stalen balk/ligger van een stelling begint te buigen, hoeveel en tot hoe ver (dus tot hij scheurt).
Als dit de vraag is vanuit je studie-materiaal, dan is er toch echt mis met je studie-materiaal. Beginnen met buigen en scheuren zijn 2 verschillende zaken.

Daarnaast wordt er door jou nergens gesproken over het materiaal?. Dan is de vraag niet eens oplosbaar, gezien de mechanische eigenschappen van het materiaal van belang zijn om de vraag te beantwoorden.

Ik zou zeggen, probeer het eens opnieuw met wat eigen inbreng.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Buigmoment

Second that. Ik neem aan dat je enige notie van sterkteleer hebt?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer