[scheikunde] titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 2

[scheikunde] titratie

hallo!

ik heb een paar vraagjes.

ik heb op school een titratie uitgevoerd. we moeten door middel van de titratie de molariteit bepalen van een kaliumpermanganaatoplossing berekenen uitkomst moet ongeveer 0,02 molair zijn. standaardoplossing van de titratie is oxaalzuuroplossing. die heb ik zelf gemaakt door 0,643gram gekristalliseerd oxaalzuur op te lossen in 100ml demi water. daarna heb ik 10,0 mL van de oxaalzuuroplossing gepipeteerd en in een erlenmeyer gedaan en daarbij 25 mL 1 M zwavelzauuroplossing erbij gedaan. en dit mensen tot 60 graden celcius verwarmd. en dan dus met de onbenekde 0,02 kaliumpermanganaatoplossing ge titreerd.

maar nu is dus mijn vraag. waarom wordt de titratie niet uitevoerd bij kamertemperatuur? ik heb wel gezien dat als je het niet verwarmd dat er dan geen reactie plaatsvind. maar wat is de reden daarvan?

en hoe kan het dat als je de kaliumpermanganaatoplossing tesnel laat druppelen dat er dan een troebeling optreed. welke vaste stof wordt er dan gevormd? kan je dat gewoon redeneren met een neerslag reactie? want als je dat kan dan weet ik het antwoord wel. (behalve dan waarom het komt dat dat alleen gebeurd als je het snel laat druppelen)

en is dit een directe of indirecte titratie? voor mijn gevoel is het een indirecte titratie omdat je eerst stof a hebt en daar voeg je stof B toe en daarmee ga je titreren. is dit juist?

hartelijk dank!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] titratie

Hallo,

Bij een indirecte titratie voeg je een overmaat toe, en daar ga je dan mee terug rekenen. Als dit niet zo is heb je een directe titratie. Hieruit kun je denk ik wel opmaken wat voor een titratie je hebt gehad.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] titratie

ja nu heb ik dus nog steeds geen idee. want je gebruikt geen overmaat volgens mij. maar door middel van dat je weet hoeveel mL je hebt gebruikt voordat hij gaat omslaan, daarmee ga je zeg maar rekenen.

dus nu begrijp ik het alsnog niet. ;)

Berichten: 1

Re: [scheikunde] titratie

Hallo,


erg vaag jammer dat meneer gauwgom geen nederlands kan ik vind het erg grappig om te lezen

gr, bier

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] titratie

Opmerking moderator

jammer dat meneer kees bier lol nog nooit van interpunctie heeft gehoord ik vind dat erg lastig om te lezen als je hier een aansluitende vraag over hebt stel die dan normaal of als je niks beters te doen hebt doe dat dan aub niet hier

Gesloten