[wiskunde] vraagstuk volume

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[wiskunde] vraagstuk volume

Volume van een ronde vijver=oppervlakte cirkel*diepte

opp van een cirkel= pi X r² - pi X (d/2)²

a)de grafiek moet je tekenen binnen het interval[10,30] vermits de diameter minimaal 10 is en maximaal 30.

b)Notatie van het domein in intervalnotatie en ongelijkhedennotatie.

c) Inhoud en volume zijn synoniemen.Noteer je berekeningen

d) Deze diameter kan je dmv berekening bepalen maar ook dmv de werkwijze ''originelen bepalen indien de functiewaarde gegeven is.

dit snap ik dus echt niet als iemand aub een meisje in nood kan helpen

Xxx dank alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [wiskunde] vraagstuk volume

opp van een cirkel= pi X r² - pi X (d/2)²
Het minteken moet = zijn.

Volume van een ronde vijver=oppervlakte cirkel*diepte is alleen correct, als de vijver cilindrisch is en niet taps.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] vraagstuk volume

In welk onderdeel/hoofdstuk kadert deze opdracht?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: [wiskunde] vraagstuk volume

het is een vervangingsopdracht van onze leerkracht we zijn momenteel bezig met logaritmen maar deze taak is totaal iets nieuws vr mij, daarom dat ik er niet veel van snap..

X

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [wiskunde] vraagstuk volume

a)de grafiek moet je tekenen binnen het interval[10,30] vermits de diameter minimaal 10 is en maximaal 30.
Blijkbaar moet je de inhoud (verticaal) als functie van de diepte (horizontaal) tekenen.

Nu kun je op gang komen.

Berichten: 3

Re: [wiskunde] vraagstuk volume

Ik heb a nu danku maar b,c en d lukt echt niet

mss dat jullie mij daarmee kunnen helpen

Ty Xxx

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] vraagstuk volume

b)Notatie van het domein in intervalnotatie en ongelijkhedennotatie.
De diameter is minimaal 10 en maximaal 30. De inhoud, die in functie staat van de diameter en de diepte, is dus minimaal ... en maximaal ... Dat zijn de grenzen van je interval.
c) Inhoud en volume zijn synoniemen.Noteer je berekeningen
Welke berekeningen bedoelen ze?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vraagstuk volume

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 208

Re: [wiskunde] vraagstuk volume

BiotechnicusXxx schreef:Volume van een ronde vijver=oppervlakte cirkel*diepte

opp van een cirkel= pi X r² - pi X (d/2)²

c) Inhoud en volume zijn synoniemen.Noteer je berekeningen
Ik denk dat ze vragen naar een formule voor het aantal kubieke meter wat dan duidt op het volume, en een formule voor het aantal liter water wat in de vijver kan, het volume. Je ziet dan dat deze 2 gelijk zijn aan elkaar met een constante (omrekenen van m^3 naar liter). Dus zijn het synoniemen...?

Ik vind het maar een rare vraag!
BiotechnicusXxx schreef:Volume van een ronde vijver=oppervlakte cirkel*diepte

opp van een cirkel= pi X r² - pi X (d/2)²

d) Deze diameter kan je dmv berekening bepalen maar ook dmv de werkwijze ''originelen bepalen indien de functiewaarde gegeven is.
gebruik formule d = 2r ofwel r = d/2, invullen in je functie. Eventueel nog alles naar de andere kant halen zodat je krijgt
\( d= 2 \sqrt{\frac{Volume}{\pi Diepte}}\)

Berichten: 4.502

Re: [wiskunde] vraagstuk volume

Volume van een ronde vijver=oppervlakte cirkel*diepte

opp van een cirkel= pi X r² - pi X (d/2)²,het antwoord hiervan is nul en dat is niet de bedoeling

opp van een cirkel= pi X r² ofwel pi X (d/2)² dus pi * straal2 = pi * (diameter/2)2,dus simpel!

In het verhaal ontbreek de diepte van de vijver.

Als de diameter varieert van 10 (wat,mm,cm,m,etc) tot 30 (wat) ,is er een gelijkmatig verloop van de minimale naar de maximale diameter?

Dat zal wrs.de bedoeling zijn,want vijvers zijn niet zo gecompliceerd als de vraag wel doet lijken!

De gemiddelde diameter is dan (10+30)/2 = 20 en r= 10 en zonder verdere gegevens als mm,cm,etc.



De gemiddelde (doorsnede)opp. pi* r2= pi*100 =314.159 .

En als de meester je nu de hoogte opgeeft is de rest zeer eenvoudig en zou het vraagstuk bovendien wel wat minder complex kunnen worden opgegeven,gezien je ergens het bos wordt ingestuurd en dat vind ik pedagogisch onverantwoord.

Vragen moeten duidelijk worden gesteld zodat je als beantwoorder je niet moet afvragen wat er nu eigenlijk bedoeld wordt;ook de meester moet nog wat bijgeschoold worden of heeft een te hoge opleiding om iets eenvoudigs uit te leggen.

Reageer