Springen naar inhoud

Colaglas vs bierglas

• Log in om te kunnen reageren

meijuh

meijuh

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 09:28

Ik kom wel eens in discoteken waar ze cola schenken in een wijnglas en bier in een bierglas (duh).
Probleem is dus dat je voor dezelfde prijs (1 muntje = 1,80) een kleinere hoeveelheid alcoholvrije drank krijgt dan een drankje met alcohol (zoals bier).

Je wordt dus min of meer gedwongen om toch maar bier te nemen. Nu is dit onmogelijk als je de bob bent, of wanneer je coeliakie(=glutenallergie=allergies voor eiwit in tarwe) hebt.

Mag dit zomaar? Ik heb wel eens gehoord dat een glas bier net zoveel moet kosten als een glas fris, maar kan dit nergens terug vinden. Als dit zo zou zijn zegt dit niks over de inhoud, natuurlijk.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2009 - 09:49

Je wordt natuurlijk niet gedwongen om een bepaalde drank de drinken. Ook is de uitbater natuurlijk vrij om de prijzen te bepalen. Al zou hij voor cola 10 euro in rekening brengen en voor bier 10 cent, is dat zijn goed recht (even buiten beschouwing gelaten of hij daarmee slim bezig is).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2009 - 11:03

Ik geloof niet dat er een of andere wet is die regelt dat bier niet goedkoper mag zijn dan frisdrank, of het nou per liter of per glas gerekend wordt. Overigens is het wel zo dat de marges op bier sowieso al kleiner zijn dan die op frisdrank, dus het is extra winst voor de uitbater.

Met glutenallergie ben je denk ik het slechtste af, gezien alcohol in andere dranken normaliter fors duurder is dan die in bier (afgezien van wijn is dat ook een accijnskwestie).
Victory through technology

Elke

Elke

• >250 berichten
  • 402 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2009 - 09:03

Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als dat je geen bier lust... al kan je het dan misschien nog leren drinken, dat is bij een coeliakie natuurlijk niet het geval.

Veranderd door Elke, 15 mei 2009 - 09:03

Destiny is but a word created by man to accept reality

Daan1990

Daan1990

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2009 - 13:26

Gewoon vragen of je het in een bierglas mag ;)

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14507 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 mei 2009 - 14:00

Mag dit zomaar?

Dat mag zonder enige twijfel. Een uitbater mag ook best bier in glazen van 0,3 liter verkopen voor een euro, en voor een colaatje van 0,2 liter 10 euro vragen. Ik verwacht niet dat klanten het hiermee eens zullen zijn, wat kansen op een rendabele exploitatie aanzienlijk verkleint. Maar het mag wel.

Wat geloof ik niet mag (al weet ik het niet helemaal zeker: ik heb het iemand horen zeggen die wel betrouwbaar is maar geen autoriteit) is het weigeren om in te gaan op een verzoek om een (gratis) glas kraanwater. Dat heeft meen ik te maken met het risico van uitdroging (door bijv. hitte of lichamelijke inspanning). Door iemand water te ontzeggen zou je een negatieve invloed op iemands gezondheid hebben.

ALS mijn vermoeden waar is, is het nog maar de vraag wat je daar in de praktijk aan hebt. Op menig (dance-)feest zal men stellig beweren dat niemand gratis water krijgt. Totdat het echt fout gaat en je bij de EHBO zit, daar is het dan weer wel gratis ;).

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 mei 2009 - 14:57

Dat van het glas water heb ik vaker gehoord, maar heb mn twijfels of het wettelijk geregeld is. Ik heb op een gegeven punt de papieren voor achter de bar (sociale hygiene) gehaald, waar wel de nodige wetgeving in zit, maar hierover wordt niets gezegd.
Victory through technology

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 mei 2009 - 16:02

Wat geloof ik niet mag (al weet ik het niet helemaal zeker: ik heb het iemand horen zeggen die wel betrouwbaar is maar geen autoriteit) is het weigeren om in te gaan op een verzoek om een (gratis) glas kraanwater. Dat heeft meen ik te maken met het risico van uitdroging (door bijv. hitte of lichamelijke inspanning). Door iemand water te ontzeggen zou je een negatieve invloed op iemands gezondheid hebben.

Schijnt toch van niet:

Ik had een paar weken geleden het antwoord gekregen van Postbus 51. Althans een of andere variant. Zij hadden het nagevraagd bij het koninklijk horeca Nederland en daar wisten ze te vertellen dat het recht niet bestaat. Heb blijft een service van de café eigenaar. Is iedereen ook weer op de hoogte
http://forum.fok.nl/...0/4/25#59035976

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2009 - 00:36

Je wordt natuurlijk niet gedwongen om een bepaalde drank de drinken. Ook is de uitbater natuurlijk vrij om de prijzen te bepalen. Al zou hij voor cola 10 euro in rekening brengen en voor bier 10 cent, is dat zijn goed recht (even buiten beschouwing gelaten of hij daarmee slim bezig is).

Tussendoortje:
In België mag je (normaal) niet met verlies verkopen (zie bijgevoegde links).

Het schijnt dat er ter zake verandering zou (kunnen) komen door Europese regelgeving maar hier weet ik het fijne niet van (niet opgezocht).

http://www.elfri.be/...met_verlies.htm
http://www.leuven.be...sp?iPageID=2134
Eric

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2009 - 07:43

Ik heb er nog niet eens bij stil gestaan dat dat überhaupt niet zou mogen. Maar goed, ik woon dan ook in NL ;)

Veranderd door Raspoetin, 19 mei 2009 - 07:44

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures