Springen naar inhoud

Zware studies en psychische gezondheid

• Log in om te kunnen reageren

ErikSc

ErikSc

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 09:31

Hallo allemaal,

Eerst zal ik verklaren waarom ik deze misschien ietwat vreemde vraag stel. In de café die ik regelmatig bezoek komt iemand van vooraan 40 en die zware mentale problemen heeft. Vooral praten tegen zichzelf, dingen zien die er niet zijn, geen aandacht voor de omgeving, begeleiding nodig.... Via de cafébaas, waar ik goed bevriend mee ben, weet ik dat hij universitaire studies heeft gedaan richting burgerlijk ingenieur en in zijn studententijd veel druk had van zijn ouders. Tevens vertelde hij mij dat in zijn café af en toe nog een ander persoon komt die dezelfde problemen heeft. Namelijk te veel gestudeerd onder teveel druk. Ik ben opgegroeid in een wijk waar ook zo iemand heeft gewoond. Volgens mijn ouders was er niks mis mee met die jongen tot hij naar unief ging om burgerlijk ingenieur te studeren en daarna waanbeelden kreeg. Hier zeggen we nog al eens denigrerend 'zot gestudeerd'.
Nu ken ik niets van pyschologie of mentale problemen. Maar is dit toeval (of eerder mijn gebrek aan kennis over deze materie) of is hier een psycholische verklaring voor?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 14 mei 2009 - 09:46

Bepaalde psychische klachten (ADD, Asperger, PDDNOS) willen nog wel eens niet opgemerkt worden in mensen met een hoog IQ?

Deze mensen kunnen vervolgens prima de school door lopen zonder hier ooit problemen van te ondervinden. Ze worden hooguit 'vreemd' gevonden. Natuurijk is er ook nog eens een bias: Naar verhouding zijn er meer van deze mensen te vinden onder academici dan in de 'normale' mensen; En iedereen richt de kwaliteiten waar ze goed in zijn en heeft de vrijheid om bepaalde dingen te laten.

Tot dat ze opeens iets verplicht moeten doen, bijvoorbeeld als onderdeel van de studie (een stage of zo) of zodra ze werk moeten zoeken, dat een beroep doet op iets anders dan hun intelligentie en opeens lopen ze helemaal vast en niemand begrijpt waarom. Als dit dan vervolgens niet correct word opgemerkt wil dat nog wel eens depressies leiden die daarna soms, onder mensen die er vatbaar voor zijn, er te toe leiden dat men het gevoel voor realiteit verliest: hallucinaties, psychoses, etc.

Natuurlijk is er in NL (en vermoedelijk ook in BE) onder de meerderheid zo-wie-zo al een vooroordeel tov vreemde intelligentie mensen, dus mocht zo iets zich eens voordoen dan valt dit op en zal het 10x groter worden voorgesteld dan het in werkelijk is.

Verborgen inhoud
Ook langdurige gebruik van sterke pijnstillers wil nog wel eens vergelijkbare resultaten opleveren
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 17:05

Bepaalde psychische klachten (ADD, Asperger, PDDNOS) willen nog wel eens niet opgemerkt worden in mensen met een hoog IQ?

Lijkt me niet. In het geval iemand met een normaal tot hoog IQ weinig sociale contacten legt wordt juist sneller aan Asperger gedacht. Bij ADD zie ik niet in waarom het onopgemerkt blijft bij iemand met een hoog IQ ten opzichte van iemand met een laag IQ. Niet kunnen concentreren is voor beiden hetzelfde. De eerste kan zich moeilijk concentreren en is snel afgeleid wat leidt tot weinig doen maar toch goede cijfers halen, terwijl de laatste dezelfde klachten heeft wat leidt tot lage cijfers die hij -omdat hij niet zo slim is als de eerste- sowieso zou halen. PDDNOS is een nonsens term.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2463 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 18:00

PDDNOS is een nonsens term.

Nee hoor, PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified), in het Nederlands POS-NAO (Pervasieve Ontwikkelings Stoornis Niet Anderszins Omschreven), geeft alleen aan dat het om een stoornis in het autistische spectrum gaat, waarbij er echter geen sprake is van klassiek autisme (ook wel Kannerautisme genoemd) en ook niet van het syndroom van Asperger, aangezien er niet aan de daarbij behorende criteria voldaan wordt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 18:47

waarbij er echter geen sprake is van klassiek autisme (ook wel Kannerautisme genoemd) en ook niet van het syndroom van Asperger,

En nog een aantal meer.

aangezien er niet aan de daarbij behorende criteria voldaan wordt.

Dus vind ik het een nonsens term, laat ik zeggen de fibromyalgie van de psychiatrie. Ongeruste ouder komt bij huisarts, psychiater o.i.d. met de vraagstelling autisme of verwante stoornis. De checklist wordt afgewerkt en verrek, er mist één puntje. Stempel: PDD-NOS.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2463 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 20:05

En nog een aantal meer.

Dus vind ik het een nonsens term, laat ik zeggen de fibromyalgie van de psychiatrie. Ongeruste ouder komt bij huisarts, psychiater o.i.d. met de vraagstelling autisme of verwante stoornis. De checklist wordt afgewerkt en verrek, er mist één puntje. Stempel: PDD-NOS.

Mag ik eens vragen of, en in hoeverre, je bekend bent met stoornissen in het autistische spectrum? Ik ben er zelf uitermate bekend mee, daar ik op 18 maart 2003 een diagnose van het syndroom van Asperger heb gekregen. Ik ben me naar aanleiding daarvan nader in deze zaken gaan verdiepen om er meer over te weten te komen. Misschien vind jij PDD-NOS een nonsens term, maar dat komt misschien ook omdat jij er, in tegenstelling tot mij, vanuit een neurotypisch perspectief, dus vanuit het perspectief van iemand met een "normale" hersenfunctie, tegen aan kijkt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 20:10

Mag ik eens vragen of, en in hoeverre, je bekend bent met stoornissen in het autistische spectrum?

6 weken co-schappen psychiatrie hebben mijn huidige mening gevormd.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 15 mei 2009 - 00:10

PDD-NOS is een verzamelterm, een vergaarbak. We weten dat er iets mis is, maar we hebben er geen specifiekere term voor. Wellicht dat binnen PDD-NOS in de toekomst wel nieuwere ziektebeelden met een eigen classificatie gevonden worden. Dus ja, het is een niet-specifieke "onzin" term; Maar nee, dat wil niet zeggen dat deze mensen geen hulp nodig hebben. Het wil alleen zeggen dat hier een heel domein aan verschillende, maar overeenkomende, ziektebeelden zijn die we nog niet verder geclassificeerd hebben.

Mensen met ADD en een hoog IQ kunnen zich meestal niet concentreren, vooral niet op kleine opdrachten of administratieve taken. Veruit de meerderheid zijn echter prima in staat tot een soort van hyperfocus als het een belangrijk grotere opdracht is. Hyperfocus is vooral handig in geval van opdrachten die men individueel moet doen in het hogere onderwijs. Waar het vooral mis gaat is als de opdracht expliciet is opgezet als een serie van kleine opdrachten (zoals in het lagere onderwijs) of als het veel interactie of samenwerking met anderen vereist. Iemand met ADD zal dus sneller worden opgemerkt in het lagere onderwijs dan in het hogere onderwijs en tegelijk zal iemand met ADD lagere onderwijs willen mijden en zich aangetrokken voelen door het hogere onderwijs.

Het grootste probleem van iemand met Asperger is een soort emotie-blindheid. Ze kunnen moeilijker emoties herkennen zowel bij anderen als bij zichzelf. Ze merken de meeste nuances in aandacht, interesse en geloofwaardigheid niet op met als gevolg dat ze bijvoorbeeld denken dat ze een prettig gesprek hebben terwijl ze door blijven ratelen over een bepaald onderwerp terwijl hun gesprekspartner op zoek is naar een beleefde manier om het gesprek te beëdigen. In een omgeving waarbij logica en ratio belangrijker zijn dan emoties voelen ze zich meer thuis, daar zijn ze wellicht een beetje raar maar ze zijn ook erg goed in wat ze doen.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2009 - 06:46

Maar nee, dat wil niet zeggen dat deze mensen geen hulp nodig hebben. Het wil alleen zeggen dat hier een heel domein aan verschillende, maar overeenkomende, ziektebeelden zijn die we nog niet verder geclassificeerd hebben.

Het wil ook niet zeggen dat iedereen hulp nodig heeft, en helemaal niet dat er uberhaupt wel sprake is van een ziektebeeld bij de meeste gevallen. Het autistische spectrum is veel kleiner dan het normale spectrum en er is veel overlap tussen de twee. Deze overlap maakt de term PDD-NOS zo dubieus.

Uit je verdere betoog kan ik niet opmaken waarom iemand met een hoger IQ minder snel wordt opgemerkt.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 15 mei 2009 - 09:21

Uit je verdere betoog kan ik niet opmaken waarom iemand met een hoger IQ minder snel wordt opgemerkt.

Voornamelijk omdat mensen min-of-meer stereotype "vreemd", sociaal onbeholpen gedrag verwachten van mensen met een hoger IQ. Iemand met een (milde vorm) van autisme voldoet hier aan: De verstrooide, onhandige "professor". Als groep hebben mensen de neiging om iets dat overeenkomt met de verwachting niet echt op te merken.

Maar je hebt zeker gelijk dat er een grote overlap is en dat elke verdere classificatie, vooral op de grenzen, arbitrair genoemd kan worden: Psychologie is geen exacte wetenschap. En daarbij komt nog eens dat er (per definitie) meer variatie is onder mensen die sowieso "anders" zijn dan onder mensen die we "normaal" noemen: Iedereen die "normaal" is, is normaal op dezelfde manier, iedereen die "anders" is, is anders op zijn eigen manier. [1]

1: met dank aan Leo Tolstoy

pavirusco

pavirusco

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2009 - 09:05

Ik begrijp niet goed waarom de discussie hier over aan autisme verwante stoornissen gaat.
Topicstarter noemt als symptomen van de personen in kwestie voornamelijk hallucinaties (dingen horen die er niet zijn, vermoedelijk ook praten tegen stemmen) en waandenkbeelden. Daarnaast blijkt uit zijn verhaal dat er een duidelijk knik in de levenslijn is geweest. Dat doet vermoeden dat deze mensen aan een psychotische stoornis lijden.

Een eerste psychose ontstaat over het algemeen tussen het 16e en 28e levensjaar. De ziekte openbaart zich dus meestal in een periode waarin men de eerste stappen naar volwassenheid neemt, denk aan veranderingen zoals op kamers gaan en gaan studeren. Daardoor kan het inderdaad overkomen dat iemand door het studeren 'gek' is geworden. Bovendien heeft stress invloed op psychoses, wat het begrijpelijk maakt dat klachten erger worden rondom tentamenperiodes. De kans is echter heel groot dat de personen in kwestie ook ziek zouden zijn geworden als ze niet waren gaan studeren.

NB: het is natuurlijk niet mogelijk is om via een forum zonder persoonlijk contact en verdere achtergrondinformatie een diagnose te stellen ee/of een verklaring voor gedrag te geven. Dat is ook niet mijn intentie. Ik wil hier alleen een antwoord geven op de vraag van topicstarter naar de mogelijke relatie tussen studies en psychische gezondheid.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2009 - 11:45

Ik begrijp niet goed waarom de discussie hier over aan autisme verwante stoornissen gaat.

Het onderwerp van de discussie voldoet retrospectief inderdaad niet aan de -door ErikSc- geopperde criteria.
Ik reageerde in eerste instantie op een andere gebruiker waardoor de openingspost op de achtergrond geraakte.

Om ErikSc toch tegemoet te komen;
Hier wordt stress duidelijk als risicofactor genoemd, zie ook de referenties.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 16 mei 2009 - 12:02

Ik denk toch dat het idee (in het algemeen) dat iemand zich "gek" studeert wel wordt ingegeven door de sociale effecten die ik noemde. Natuurlijk wil dit niets zeggen over individuele gevallen. Waanbeelden of verlies van realiteitszin heeft inderdaad niet veel te maken met ASS.

ErikSc

ErikSc

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2009 - 13:39

Dank u allemaal voor de (uitgebreide) antwoorden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures