Springen naar inhoud

[chemie]Ethers, naamgeving, alkoxyalkanen.

• Log in om te kunnen reageren

Omni

Omni

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 15:27

Hallo,

Voor zover ik weet ziet een ether er bijvoorbeeld zo uit:
CH3-O-CH3

Dit is methoxymethaan.

Een ander molecuul dat in mij boek staat is:
CH3-O-CH2-CH3

Dit is methoxyethaan, althans dat staat in mijn boek. Waarom heet dit zo en niet ethoxymethaan?
Ik vermoed dat dat komt omdat het CH3-O gedeelte kleiner is dan de rest van het molecuul.

Ik kan me ook voorstellen dat een molecuul er als volgt uitziet:

.......CH3
........|
........O
........|
CH3-CH-CH3

Hoe moet ik dit noemen, of hoef ik dat voor het eindexamen niet te weten?

Bedankt,

Omni

PS: De punten zijn om te voorkomen dat de forumsoftware de indentatie wijzigt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Korot

Korot

• >250 berichten
  • 419 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 16:10

Volgens Wikipedia dien je die eerste ether dimethylether te noemen, er wordt daar helaas niets gezegd over het waarom, wel haal ik uit de structuur formule van Methyl=tert-butylether dat je inderdaad de kortste als 'stam' moet zien. Die 3e zal je dan (denk ik) methyl-di-pentylether moeten noemen, alhoewel ik van mening ben dat methyl-(1-methylethyl)ether ook goed is.

Groet,
Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!
http://www.wetenscha...hp?showforum=59

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 16:33

Pentyl?

Ik zou gewoon zeggen methyl isopropylether voor die laatste. IUPAC moet dan 2-methoxypropaan zijn.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2009 - 16:35

Dag Omni , Welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2009 - 16:35

Bij de naamgeving van alle organische moleculen is het de regel om de langste onvertakte keten als uitgangspunt te nemen voor de naam. De andere groepen worden gezien als substituenten, en komen als zodanig terug in de naam. Vandaar dat het methoxy-ethaan is, en geen ethoxy-methaan.

Voor ethers zijn twee naamgevingen toegestaan: Zowel methoxymethaan als dimethylether zijn juist. Het derde molecuul wat je tekent kun je dus 2-methoxypropaan noemen, of methyl 2-propylether (methyl isopropylether is overigens gangbaarder). Methyl-di-pentylether is in ieder geval fout.

Wanneer je de laatste manier van naamgeving hanteert ligt de volgorde voor zover ik weet niet vast. Er zijn mensen die methyl tert-butylether zeggen, maar ook mensen die tert-butyl methylether gebruiken.

Of je dit voor je eindexamen moet weten hangt af van de opleiding die je doet en in welk land. Nederlandse scholieren mogen Binas gebruiken, daar staan een deel van de regels en de te gebruiken termen achterin. Het is echter wel zo prettig als je dit soort zaken uit je hoofd kent, dat scheelt een hoop opzoektijd.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures