Springen naar inhoud

[natuurkunde] droogkast vioollak

• Log in om te kunnen reageren

slechtweervandaag

slechtweervandaag

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2009 - 10:07

Een vioolbouwer in opleiding krijgt als opdracht een beschrijving te maken van een te bouwen droogkast om de lak van strijkinstrumenten (viool, cello) te laten drogen. Deze kast moet het natuurlijk drogen bij zonlicht nabootsen. Het drogen gebeurt door het plaatsen van vier uv-lampen in de hoeken van een kast met afmetingen 1,70 m hoogte en 1,20 m lange zijden als grondvlak. Deze beschrijving moet niet gedetailleerd zijn. Toch zijn er een aantal technische punten waarmee men rekening moet houden en die in de beschrijving niet zouden misstaan, zoals: een witte binnenkant voor reflectie van de uv-stralen; twee openingen, bovenaan en onderaan, de laatste voorzien van een filter om de kast stofvrij te houden en een ventilator die zorgt voor aan-en afvoer van lucht. Verder een thermostaat om de gewenste temperatuur, 25-30 graden aan te houden.
Mijn vraag is welke specificaties van de componenten en welke opbouw, gegeven het formaat, het best aan de verwachtingen voldoet. Wat is het beste vermogen van de 4 uv-lampen, bijvoorbeeld. Als violist bezit ik niet over de nodige kennis daarover.

;) Slechtweervandaag

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44832 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 mei 2009 - 16:29

Dag Slechtweervandaag, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2009 - 16:43

Gebeurt die temperatuurregeling door je lichten uit te schakelen of door je ventilator hoger te schakelen?

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2009 - 06:17

Dit is een vrij specifiek probleem waar ik ook niet veel vanaf weet. Je zou echter kunnen googelen op "daylight cabinet" of "daylight simulation" of iets dergelijks. Ik krijg dan wel een paar hits van fabrikanten die je misschien zou kunnen contacteren.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

slechtweervandaag

slechtweervandaag

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2009 - 22:02

Dit is een vrij specifiek probleem waar ik ook niet veel vanaf weet. Je zou echter kunnen googelen op "daylight cabinet" of "daylight simulation" of iets dergelijks. Ik krijg dan wel een paar hits van fabrikanten die je misschien zou kunnen contacteren.

Bedankt voor de tip. Ondertussen vraag ik me eigenlijk af of uv-lampen wel geschikt zijn voor opwarming.
Want onder het googelen lijkt het mij dat daylight simulators eerder gebruikt worden om de kleurechtheid van stoffen te testen. Bij een lamp voor opwarming zou ik eerder denken aan een infraroodlamp. Iemand uit mijn omgeving, aan wie ik die vraag stelde, merkte op dat uv-lampen gebruikt worden bij zonnebanken en onder een zonnebank kan het warm worden, naar het schijnt. Maar deze lampen, die vooral uva-straling uit de zon imiteren, zorgen er m.i. voor dat de huidpigmenten melanine aanmaken waardoor men bruint. Door warmte bruint men immers niet. De warmte die je onder de zonnebank voelt, komt door de huid die de hoge energie van de fotonen registreert, juist? De lucht onder een zonnebank warmt niet op, denk ik zo. Misschien moet ik eens onder de zonnebank gaan liggen...

Veranderd door slechtweervandaag, 16 mei 2009 - 22:06

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2009 - 12:58

Een UV lamp geeft wel warmte af, en een zonnebank wordt heet omdat je veel lampen hebt. Met 4 stuks zul je inderdaad (verwacht ik) niet genoeg warmte genereren. Je hebt trouwens ook verf die droogt onder invloed van UV licht. Als het door warmte moet drogen, dan zou ik een warmtebron nemen. Dat kan InfraRood (IR) licht zijn, of voor mijn part een kachel.

slechtweervandaag

slechtweervandaag

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2009 - 09:24

Ben wat gaan rondneuzen op vioolbouwersfora, zoals
http://www.maestrone...?...317950&st=0

Daaruit blijkt dat vioollak droogt door een chemische reactie van de erin verwerkte lijnolie onder uv-straling. Luchtcirculatie bevordert het vormen van deze polymerisatie van de lijnolie.
Lijnolie, afgesloten van de buitenlucht, blijft vloeibaar.
Warmte alleen zal de lak doen 'koken'.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2009 - 10:01

Ik denk dat ze je bij dat vioobouwersforum (gezien de niet-alledaagsheid van je onderwerp) wellicht beter van dienst kunnen zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures