Extreme temperaturen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Extreme temperaturen

Ik las op het theorie ontwikkel forum dat er een "aarde achtige" plateet is gevonden ergens verweg(relatief dichtbij maar goed)

het is daar 200-400 graden celsius.

Is het dan uitgesloten dat daar leven is?

Of kan een organisme zich ook aanpassen aan temperatuur en zo evoluteren tot iets wat op een mens lijkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Extreme temperaturen

Is het dan uitgesloten dat daar leven is?
volgens mij niet, omdat leven zich aanpast aan de omgeving waarin het zich bevindt. Dus leven is op vele plekken mogelijk.

Kijk naar de mens.. bijvoorbeeld: de luchtdruk is een factor waarop de mens is aangepast en is gebouwd.
Of kan een organisme zich ook aanpassen aan temperatuur
Jazeker, in vulkanen en gijsers en diep onder de zee, leven ook organisme's die zich hebben aangepast en kunnen overleven op hoge temperaturen.
en zo evolueren tot iets wat op een mens lijkt?
is dat nodig? Waarom zou alles zich moeten evolueren tot een mens?

Op Tinan bevindt zich vollop methaan, waar komt methaan vandaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Extreme temperaturen

Als het leven zou zijn dat lijkt op het leven hier, dan zouden er heel misschien bacterie-achtige organismen kunnen leven. Maar dan moet de druk wel heel hoog zijn anders is al het water gasvormig (en vloeibaar water is een voorwaarde voor leven). Maar wie weet wat voor soort leven er nog meer bestaat dan dat wij kennen. Je kunt wat dat betreft niets uitsluiten. Maar het lijkt me geen reële kans.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Extreme temperaturen

en vloeibaar water is een voorwaarde voor leven
Dit snap ik nou nooit. Waarom is er persé water nodig voor leven? Waarom zouden er geen organismen kunnen bestaan die zonder water kunnen? :shock:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Re: Extreme temperaturen

Omdat water het universele oplosmiddel is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Extreme temperaturen

Bas schreef:en vloeibaar water is een voorwaarde voor leven
Dit snap ik nou nooit. Waarom is er persé water nodig voor leven? Waarom zouden er geen organismen kunnen bestaan die zonder water kunnen? :shock:
Hele goeie vraag. Ik heb eens met een erg bekende exo-bioloog daarover gevraagd. Ik vroeg mij af (de vraag die heel veel zich afvragen) "Waarom zoeken jullie altijd naar leven dat uit koolstof bestaat en niet bijvoorbeeld uit silicium" Zij antwoorde terrecht dat wat we hier zien is een enorme diversiteit aan leven, al het leven op aarde heeft wat water nodig en bestaat uit koolstof. Kennelijk is dit een erg fijne manier om aan leven te komen. Nou kunnen we wel gaan zoeken naar vreemd leven wat bij wijze van uit Fluor bestaat, alleen waarom gaan we niet eerst kijken naar waarvan we weten dat het in ieder geval werkt. Bovendien is op aarde nog nooit een streng van meer dan 20 silicium atomen waargenomen. Kennelijk vormt het niet zo gemakkelijk.

Water is een ideale warmtebuffer (erg belangrijk voor leven, je hebt wel bacterien die tegen 100 graden kunnen (in geizers leven) maar het moet niet fluctueren, ook voor die beesten niet.), je kan er van alles in oplossen, het is een mooi diffusie middel. Kortom al met al is water toch wel HEEL erg fijn voor leven.

Natuurlijk zou het vast anders kunnen, maar hiervan weten we iig dat het werkt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 206

Re: Extreme temperaturen

Bovendien is op aarde nog nooit een streng van meer dan 20 silicium atomen waargenomen. Kennelijk vormt het niet zo gemakkelijk.
In wezen bestaat elk leven uit een reeks chemische en elektrochemische reacties. Wanneer natuurlijke omstandigheden organisch leven zouden kunnen doen ontstaan met silicium als basis, zou evolutie veel langzamer en moeilijker gaan dan leven gebaseerd op koolstof. Want de reacties die met organische koolstof mogelijk zijn, zijn gevarieerder en efficienter. Eigenlijk hoeven wij ons dus niet druk te maken over een vorm van buitenaards leven, anders dan gebaseerd op koolstof, en daarvoor is een planeet nodig die op de onze lijkt.
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Extreme temperaturen

ja het kan dan heel traag evolueren maar misschien maken ze dan ook geen nutteloze veranderingen door zoals een blinde darm krijgen ofzo en van nu tot de big bang ... dat is toch wel heel lang :shock:

Berichten: 168

Re: Extreme temperaturen

ja het kan dan heel traag evolueren maar misschien maken ze dan ook geen nutteloze veranderingen door zoals een blinde darm krijgen ofzo en van nu tot de big bang ... dat is toch wel heel lang :shock:


een blinde darm hebben we niet gekregen hoor ;)
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Extreme temperaturen

ja je weet wrsch wel wat ik bedoel, het is niet omdat iets heel complex is dat het beter is dan iets simpel hé

Berichten: 168

Re: Extreme temperaturen

ja je weet wrsch wel wat ik bedoel, het is niet omdat iets heel complex is dat het beter is dan iets simpel hé


absoluut waar, liefst zelfs de simpele oplossing
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Berichten: 187

Re: Extreme temperaturen

koolstof is gewoonweg het 'enige' atoom met de grootste bindingsneiging. het heeft 4 'polen' (om het zo te noemen) die zich kunnen binden.

samen met water kan het zich vormen tot alkanen, alkenen, alkynen, -ol, -on en hydroxy... Grootste 2 voorbeelden (en bekendste) zijn toch wel Glucose (C6H12O6) en Ethanol (alcohol) (C2H6O)

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Extreme temperaturen

ja hier op aarde, maar ergens anders kan het compleet anders zij hé, het zou toch kunnen dat die opgebouwd zijn uit elementen die wij niet eens hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Extreme temperaturen

Nee dat is onwaarschijnlijk antrax. de enige elementen die nog niet zijn ontdekt zijn de super-mega-über-giga-elementen of iets dergelijks. Hieruit zie ik niet zo snel leven ontstaan. Alleen al door het feit dat deze elementen zo snel vervallen en dus ook nooit voor leven kunnen zorgen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Extreme temperaturen

ja (nu ga ik wel redelijk extreem)

maar het hoeft toch niet noodzakelijk te zijn dat hun elementen van dezelfde soort zijn het kan toch ook dat zij bv schillen van 5 electronen hebben :shock:

Reageer