Springen naar inhoud

[scheikunde] oplosbaarheid van zouten in water

• Log in om te kunnen reageren

plop0-1

plop0-1

• >100 berichten
  • 149 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2009 - 09:30

Ik heb hier een schema met de de oplosbaarheid van zouten in water en er zijn een paar dingen dat onduidelijk voor me is.

1. ik zie lege vakjes bijvoorbeeld tussen de stof Fe en I, Mg en OH en dit blijkt niet mogelijk te zijn[bestaat niet], maar wat voor effect heeft dit niet mogelijk zijn als je deze twee oplossingen tóch bij elkaar doet?

2. stel ik ik doe de zoutoplossingen Loodnitraat en Natriumfluoride bij elkaar, en volgens het schema is Lood en Fluor matig oplosbaar, maar ik wil tóch een neerslag hebben van deze twee stoffen, moet ik dan een groter hoeveelheid van het ene stof hebben of gewóón ongeveer evenveel? of langer wachten?

alvast bedankt,

Henk

hier een oplosbaarheidstabel http://gamekeeper.de...heidstabel.html

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 mei 2009 - 09:44

Ik ken niet alle mechanismen die de combinaties van de open vakjes in die tabel "onmogelijk" maken, maar in het algemeen is dat een gevolg van reacties die zich afspelen in de waterige oplossing.

Ik heb een voorbeeldje voor je opgegoogled:

Bericht bekijken
1. ik zie lege vakjes bijvoorbeeld tussen de stof Fe en I, Mg en OH en dit blijkt niet mogelijk te zijn[bestaat niet], maar wat voor effect heeft dit niet mogelijk zijn als je deze twee oplossingen tóch bij elkaar doet?[/quote]
de oplosbaarheidstabel van BINAS geeft in dit geval géén problemen: zowel ijzerjodide als magnesiumjodide zijn gewoon goed oplosbaar, beide hydroxiden slecht.

Edit>>>>>>>>>>>>>>
Pardon, zag over het hoofd dat het vakje van Fe3+ en jodide inderdaad leeg is.
googlen met iron III iodide geeft antwoorden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

plop0-1

plop0-1

• >100 berichten
  • 149 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2009 - 11:08

ok, bedankt ;)

ik heb even gegoogled en het blijkt dat er gewoon niets gebeurd met Fe III Jodide, geen neerslag enz. mengt ook niet

en nu nog de tweede vraag mischien duidelijker formuleren:
Wanneer krijg je neerslag met een zout dat matig oplosbaar is met water?
Wanneer krijg je geen neerslag met een zout dat matig oplosbaar is met water?

Veranderd door plop0-1, 16 mei 2009 - 11:09

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 mei 2009 - 13:00

is concentratie-afhankelijk.

BINAS definieert het als volgt:

goed oplosbaar: meer dan ca. 0,1 mol/L
matig oplosbaar: tussen ca. 0,01 en ca. 0,1 mol/L oplosbaar
slecht oplosbaar: minder dan ca 0,01 mol/L.

die grenzen zijn ongetwijfeld een beetje arbitrair, enfin, die "ca" maakt ze dat sowieso.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures