Griekse god

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 270

Griekse god

Kan iemand mij vertellen welke (oud-)griekse God je denkt dat dit kan zijn?

Afbeelding

Het zou misschien ook wel een Romeinse god kunnen zijn dat kan ik niet uitsluiten. Er staat wel in het latijn een tekst onder, maar toch door de attributen vermoed ik dat ze grieks is.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Griekse god

Met google de zichtbare tekst ingegeven (e pluribus) en dan is het simpel. Geen zin om wikipedia te lezen, dat moet je even zelf doen: http://en.wikipedia.org/wiki/Statue_of_Freedom

Waarom is de capitoolkoepel van de foto afgesneden?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Griekse god

Jajaja schreef:Kan iemand mij vertellen welke (oud-)griekse God je denkt dat dit kan zijn?

Het zou misschien ook wel een Romeinse god kunnen zijn dat kan ik niet uitsluiten. Er staat wel in het latijn een tekst onder, maar toch door de attributen vermoed ik dat ze grieks is.
De tekst eronder: "E pluribus unum" betekend "uit velen één" is de nationale spreuk van de VS.

Met een beetje googlen krijg ik toch de indruk dat het hier om een symbolisch figuur gaat en niet om een Griekse of Romeinse god.
The statue is a classical female figure of Freedom wearing flowing draperies. Her right hand rests upon the hilt of a sheathed sword; her left holds a laurel wreath of victory and the shield of the United States with thirteen stripes. Her helmet is encircled by stars and features a crest composed of an eagle's head, feathers, and talons, a reference to the costume of Native Americans. A brooch inscribed "U.S." secures her fringed robes.
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Statue_of_Freedom

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Griekse god

Waarom is de capitoolkoepel van de foto afgesneden?
dat heb ik zelf niet gedaan... maar ik vermoed omdat de foto anders een beetje groot zou worden.
De tekst eronder: "E pluribus unum" betekend "uit velen één" is de nationale spreuk van de VS.
het was ook de lijfspreuk van m'n middelbare school:P:P
De tekst eronder: "E pluribus unum" betekend "uit velen één" is de nationale spreuk van de VS.
het was ook de lijfspreuk van m'n middelbare school:P:P

alleen daar betekende het: 'eenheid uit verscheidenheid'....apart
Met een beetje googlen krijg ik toch de indruk dat het hier om een symbolisch figuur gaat en niet om een Griekse of Romeinse god.
ok bedankt. ik dacht het al, maar ik kwam een site tegen waar werd beweerd dat het danwel Hades danwel Pallas Athena zou zijn. (kweeniemeer welke, k geloof Hades maar vind Pallas realistischer)
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Griekse god

Jajaja,

Ik weet, wat ik nu ga zeggen is "right up your alley", maar heb je al gezien dat er een pentagram op het beeld aanwezig is?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Griekse god

Ik weet, wat ik nu ga zeggen is "right up your alley", maar heb je al gezien dat er een pentagram op het beeld aanwezig is?
Ik wou er niet over beginnen maar het lijkt me anderszijds ook zo logisch als wat.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Griekse god

Ik heb die bron trouwens weer gevonden en volgens hun is het niet Pallas of Hades, maar 'Persephone'

zou dit waar "kunnen'' zijn??? of zijn er echt overduidelijke verschillen?
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Griekse god

ok bedankt. ik dacht het al, maar ik kwam een site tegen waar werd beweerd dat het danwel Hades danwel Pallas Athena zou zijn. (kweeniemeer welke, k geloof Hades maar vind Pallas realistischer)
Ik heb er - weer - even over gegoogled en er zijn inderdaad websites die beweren dat het Pallas Athena is. Vreemd genoeg wordt er vaak verwezen naar The Architect of the capitol - The statue of Freedom waarvan ik eerder citeerde. Op deze website staat namelijk geen verwijzing naar Pallas Athena.
Ik heb die bron trouwens weer gevonden en volgens hun is het niet Pallas of Hades, maar 'Persephone'
Er wordt inderdaad ook beweerd dat het om Persephone gaat, godin van de onderwereld. Maar dat zijn, zo ver ik ze bekeken heb, websites met een complottheorie sausje.

Al met al behoorlijk speculatief om er een Griekse of Romeinse god in te zien.
zou dit waar "kunnen'' zijn??? of zijn er echt overduidelijke verschillen?
Allerlei Amerikaanse symbolen: sterren, strepen, de adelaarshoofd, etc.

Wat maakt een vrouw met een gewaad nu eigenlijk Persephone?

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Griekse god

Er wordt inderdaad ook beweerd dat het om Persephone gaat, godin van de onderwereld. Maar dat zijn, zo ver ik ze bekeken heb, websites met een complottheorie sausje.
Als je het mij vraagt moet je elke site/bron/mening (de feiten die erin staan) bij aanvang serieus nemen. religieus, wetenschappelijk, complottheorie, of een doorgedraaide gothic. iedereen kijkt van een andere kant naar de werkelijkheid. waarschijnlijk licht die werkelijkheid in het midden. aangezien niemand ECHT dom is.

Maar dit verhaal over die griekse/romeinse god is idd duidelijk wel lariekoek. toch goed dat het even bevestigd is.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Griekse god

Als je het mij vraagt moet je elke site/bron/mening (de feiten die erin staan) bij aanvang serieus nemen. religieus, wetenschappelijk, complottheorie, of een doorgedraaide gothic. iedereen kijkt van een andere kant naar de werkelijkheid.
Dat is op zich waar, echter als de onderbouwing suggestief is en de onderbouwing vrijwel geheel ontbreekt dan houd het serieus nemen bij mij wel op.
waarschijnlijk licht die werkelijkheid in het midden. aangezien niemand ECHT dom is.
Men hoeft niet dom te zijn om volkomen naast de waarheid te zitten (wat overigens niet wil zeggen dat ik de waarheid wel in pacht heb ;) ).

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Griekse god

Volgens mij is het gewoon een Niké, de godin die de overwinning symboliseert (en Pallas Athena vaak vergezelt). In die zin is zij te vergelijken met het beeld op de Brandenburger Tor.

Had de beeldhouwer Pallas Athena gekozen, dan had ik in ieder geval een rond schild verwacht. De helm met de (kemp)haan sluit hier ook bij aan, al wordt die ook wel bij Ares aangetroffen. Aangezien laatste staat voor de kwalijke eigenschappen van de oorlog (en Pallas voor de goede, kunstzinnige (strategische) kant) en ik die symboliek niet op dit gebouw verwacht, hou ik het op Niké.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Griekse god

Waarom denk je dat het om Nikè zou gaan, en niet om The Statue of Freedom, zoals het officieel bekend staat? Op zich niet zo'n vreemd idee, de attributen kloppen, maar het beeld is toch echt bedoeld als personificatie van de vrijheid en niet zozeer de overwinning.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Griekse god

Waarom denk je dat het om Nikè zou gaan, en niet om The Statue of Freedom, zoals het officieel bekend staat? Op zich niet zo'n vreemd idee, de attributen kloppen, maar het beeld is toch echt bedoeld als personificatie van de vrijheid en niet zozeer de overwinning.
Het een sluit het ander hier niet uit. Het is m.i. een Amerikaanse personificatie van vrijheid dat makkelijk te vertalen valt als 'overwinning', wanneer je dit niet aan oorlog koppelt. 'Overwinning' is natuurlijk veel meer dan het winnen van oorlogen alleen. Het gaat hier m.i. om de overwinning/kracht van de Amerikaanse normen en waarden.

Het beeld moet kracht en zelfverzekerdheid uitstralen en wordt daarom gemodelleerd naar een antieke god met krachtige attributen als legerhelm en kemphaan. Dan komt Niké denk ik daarvoor in aanmerking, te meer omdat meerdere achttiende- en negentiende-eeuwse beeldhouwwerken daar naar gemodelleerd zijn (en tegelijkertijd Niké niet zijn, vanwege de persoonlijke en ideologische invalshoek van de kunstenaar).

Kortom: een vrije Amerikaanse interpretatie van een klassieke god, die daarmee de klassieke god niet meer is, maar een Amerikaans gekleurd symbool van kracht/overwinning van eigen normen en waarden/het fundament van de Amerikaanse beschaving ('uit velen één', kracht in diversiteit).

Reageer