Bepalen van Baanelementen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 6

Bepalen van Baanelementen

Goeiedag ben een nieuwling hier, en gelijk met ene vraagje.

Als je een telescoop hebt zie je al die "mooie dingen" in de lucht, maar hoe bepaal je bijvoorbeeld de baanelementen voor bijvoorbeeld een planeet die zich rondbeweegt tussen alle andere sterren in de hemel.

Is er een goeie site met uitleg over deze onderwerp, kan het namelijk niet vinden. Ik begrijp de wiskundige theorie van Orbits etc wel, maar snap niet hoe te toepassen met werkelijke waarnemingen.

thnx

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepalen van Baanelementen

Hoi Tomcat! Ik heb het gevoel dat je je vraag formuleert met allemaal woorden die je zelf hebt gekozen voor de begrippen. Persoonlijk begrijp ik helemaal niet wat je bedoelt.

Met alleen theorie kun je geen waarnemingen doen. Jouw theorie vertelt je zeg maar "hoe je moet optellen", en je bent in je huiskamer op zoek naar getallen, maar die zijn er niet. Wel liggen er 4 appels op de fruitschaal en staat er één televisie.

In de astronomie heb je zo niets aan de wetten van Kepler om de maan te kunnen vinden, ondanks dat de maan zich aan die wetten houdt. Je moet weten waar verschillende objecten te vinden zijn aan het firmament, Zo kun je via het internet wel uitleg vinden waar op elk moment de planeten te vinden zijn, en deze zijn interessant te bekijken met een telescoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Bepalen van Baanelementen

Tomcat

is dit wat je zoekt?

Berichten: 104

Re: Bepalen van Baanelementen

Als je de baan van een voorwerp in de ruimte wilt vastleggen, dan moet je dit minstens 3 maal hebben gezien op verschillende plaatsen. Hier komt natuurlijk wat gokwerk bij te pas. Het gebeurt regelmatig dat men asteroïden kwijt speelt.

Uit 1 waarneming kan men dus onmogelijk de baan van een object vastleggen.

Berichten: 6

Re: Bepalen van Baanelementen

Thnx maar ik bedoel zaken zoals excentriciteit etc. Hoe weet je uit paar waarnemingen de excentriciteit en de straal tot perigeum, apogeum etc. De snelheid zou dan volgen uit de elliptische baan vergelijken (als het een ellips is). Ik weet de hele theorie wel van al deze dingen en hoe je het op papier kan berekenen, maar begrijp niet helemaal hoe ik het uit waarnemingen moet halen.

Misschien dat mijn vraag onduidelijk was, maar wou wat meer dan alleen maar naar objecten kijken, zoek de next step :wink:

Reageer