Springen naar inhoud

[aardrijkskunde] culminatiehoogte berekenen.

• Log in om te kunnen reageren

Tromster

Tromster

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2009 - 15:47

Hey ;)

Ik heb een vraagje ivm met het berekenen van de Culminatiehoogte.

Het is al reeds een tijdje geleden dat we hierover nog iets hebben opgelost en ik krijg kop noch staart aan de tekeningen die ik voor mij zie.

Een voorbeeld:

Gegeven: 50° NB

Bereken:

a) Culminatie hoogte
b) Dag/nacht
c) Dagboog

Ik weet wel dat die 50° NB wijst op de noordpool lijn (als ik het zo mag uitdrukken)

Je tekent dus een aardbol en verdeelt die door middel van 2 lijnen in 4 gelijke delen. Je gaat tov van de "breedtelijn" een hoek van 50° naar boven afmeten. Dan ga je van dat punt van 50° een lijn door de oorsprong trekken en heb je je noordpoollijn. Loodrecht daarop trek je dan nog een lijn, wat de evenaar moet voorstellen.

Zover geraak ik, maar dan komen er ineens hoeken tevoorschijn van 23° 27' enzo... Weet er iemand hoe dit zou kunnen komen?

Bedankt alvast,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2009 - 16:51

..//..
Zover geraak ik, maar dan komen er ineens hoeken tevoorschijn van 23° 27' enzo... Weet er iemand hoe dit zou kunnen komen?

Die hoeken kwamen vast niet pardoes uit je eigen constructie. Het is dat het een herkenbaar getal is, anders is je vraag wel érg onduidelijk. Bedenk dat we hier niet over je schouder zitten mee te kijken ;) .

Kijk eens hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Keerkring
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 mei 2009 - 04:15

... maar dan komen er ineens hoeken tevoorschijn van 23° 27'

Dat is de hoek die de aardas maakt met de ecliptica ( = zonsweg door de dierenriem)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures