Springen naar inhoud

Gebruik van statistische toetsen

• Log in om te kunnen reageren

MaaikePsych

MaaikePsych

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2009 - 16:14

Hai allemaal,

Ik ben sinds kort bezig met mijn m-these kinder- en jeugdpsychologie. Ik ben bezig met een onderzoek hoe kwetsbaar ouders hun premature kind beleven. Ik ben een periode niet met mijn studie bezig geweest, vanwege ziekte. Nu moet van erg ver komen... Ik heb een aantal vraagstellingen opgesteld, maar ik kom er niet uit wat voor soort statistische analyses ik moet loslaten op mijn data. Wie kan me hierbij helpen?

1. Is de gemiddelde score van kwetsbaarheidsbeleving bij de groep ouders van premature kinderen hoger dan de vastgestelde norm?
2. Is de gemiddelde score van kwetsbaarheidsbeleving bij de groep ouders van premature kinderen hoger dan bij de groep ouders van voldragen kinderen?
3. Hangt de kwetsbaarheidbeleving af van het functioneren van het kind? Hierbij heb ik een aantal vragenlijsten afgenomen om verschillende gebieden van het functioneren te bekijken. Ik wil een aantal risicogroepen maken. Ik weet alleen niet precies hoe ik dat moet doen.

Ik denk dat de eerste twee vragen beantwoord kunnen worden met de t-toets of ANOVA. De derde vraag is waarschijnlijk een regressie-analyse. Klopt dit?

Alvast bedankt,

Maaike.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

krullenkoppie

krullenkoppie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2009 - 22:26

Ik heb geen direct antwoord op je vraag, maar om deze en vele andere vragen te kunnen beantwoorden kan ik je echt dit boek aanraden: Discovering statistics using spss van Andy Field.
Ik ben zelf ook enige tijd minder bezig geweest met mn studie, en dit boek helpt me echt door mn scriptie heen! Echt een aanrader, het is de enige die de theorie van statistiek begrijpelijk weet te verbinden aan de praktijk van SPSS..
(ik ga er maar even vanuit dat je SPSS gebruikt..)

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 00:06

1. Is de gemiddelde score van kwetsbaarheidsbeleving bij de groep ouders van premature kinderen hoger dan de vastgestelde norm?
2. Is de gemiddelde score van kwetsbaarheidsbeleving bij de groep ouders van premature kinderen hoger dan bij de groep ouders van voldragen kinderen?
3. Hangt de kwetsbaarheidbeleving af van het functioneren van het kind?

Ik denk dat de eerste twee vragen beantwoord kunnen worden met de t-toets of ANOVA. De derde vraag is waarschijnlijk een regressie-analyse. Klopt dit?

Ik zie dat jouw berichtje al van even dateert, dus mogelijks komt mijn reactie grandioos te laat, maar ik wil het toch nog even proberen... Misschien helpt het nog iemand anders, of kan iemand anders het verder uitklaren. ;)

Het hangt er eerst en vooral van af of je jouw variabelen parametrisch of non-parametrisch zijn. Aangezien je spreekt over het vergelijken van gemiddelden, ga ik ervan uit dat het om parametrische (kwantitatieve) variabelen gaat.

1. Met de t-toets of ANOVA kan je idd. gemiddelden van 2 of meer groepen vergelijken. Of je die vastgestelde norm dan ook kan zien als een gemiddelde van een groep, weet ik eerlijk gezegd niet zo goed...
2. Deze kan je volgens mij idd. toetsen met de t-toets of ANOVA
3. Een regressieanalyse houdt in dat de ene variabele de andere verklaart. Het functioneren van het kind verklaart dan z'n kwetsbaarheidsbeleving. Je zou natuurlijk ook een correlatieanalyse kunnen gebruiken, die gewoon nagaat of de 2 variabelen co-variŽren, dus samen in dezelfde of tegengestelde richting variŽren.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures