Springen naar inhoud

Concentratie calcium

• Log in om te kunnen reageren

semmm

semmm

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 14:44

hallo,

wij zijn voor school opzoek naar een practica waarmee je de concentratie van het calciumgehalte kan bepalen in bijvoorbeeld melk...
ik hoef geen precies voorschrijft maar weet iemand of dit kan en of dit zou kunnen in de pracitica lokalen op een normale middelbare school

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

iris

iris

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 15:06

ik denk met titratie, wij doen ook iets dergelijks voor een praktische opdracht. Maar ik zou niet weten met welke stoffen je dat zou kunnen doen
huh?

semmm

semmm

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 16:55

dat zouden wij ook graag willen weten ja...

• Gast

Geplaatst op 14 juni 2005 - 18:02

misschien kan je dit meteen complexometrische titratie op die manier wordt ook Ca of met andere woorden hardheid van water bepaald
hier volgt een recept maar misschien moeten de conc worden aangepast

REAGENTIA

Na2EDTA (Mr=372,24) ca 0,025 mol/l (750 ml) (di-natrium-EDTA -
Los de berekende hoeveelheid op in 750 ml aq.dest. in een voorraadfles, en voeg ongeveer 30 mg MgCl2.2aq toe.

Ca2+ standaardoplossing ca 0,025 00 mol/l (calciumcarbonaat )

Weeg ongeveer de berekende hoeveelheid CaCO3 (Mr = 100,09) analytisch af in een bekertje van 100 ml; voeg druppelsgewijze HCl 6 mol/l toe tot alle CaCO3 is opgelost.
Breng kwantitatief over in een maatkolf van 250 ml en leng aan met aq.dest.

Buffer NH4OH-NH4Cl (pH = 10) ( 2 ml per titratie) (ammoniakoplossing - pa)

Indicator Eriochroomzwart T

1,0 g Eriochroomzwart T en 3,75 g hydroxylamine-hydrochloride (hydroxylammoniumchloride) oplossen in en aanlengen tot 250 ml met ethanol 96 %.

WERKWIJZE

- Stellen van EDTA.

Pipetteer 25,00 ml Ca2+ standaardoplossing in een erlenmeyer, voeg 25 ml aq.dest. toe en verwarm tot koken.
Koel af tot kamertemperatuur en voeg 2 ml buffer (maatcilinder) en 5 ŗ 10 druppels Erio T toe.
Titreer met Na2EDTA tot kleuromslag van wijnrood naar zuiver blauw.

melk
analoog maar eens uit te proberen

• Gast

Geplaatst op 14 juni 2005 - 19:27

Ga je dan niet een bepaling doen van alle metalen in het water en complexeren met EDTA? Natuurlijk wel bij de juiste pH (rond de 8).
Groeten.

• Gast

Geplaatst op 15 juni 2005 - 18:41

ja je bepaalt alle metalen in water dus vooral Ca en Mg maar ik dacht dat het hier over melk ging; Ik weet niet of er naast Ca nog andere metalen in melk zitten.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 21:55

hehe gooi er wat Na-stearaat in --> krijg je een schuimlaag van calciumstearaat (en magnesiumstearaat) (uiteraard titreren he :shock:)

Eva6ch

Eva6ch

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2011 - 12:22

Hey,

ik zit in het laatste jaar chemie en moet dus een GIP maken en mijn onderwerp is yoghurt,
ik moet natuurlijk proeven doen en ik zou het calciumgehalte willen bepalen maar ik vraag me af of dit alleen voor melk gaat of zou dit ook met yoghurt gaan?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures