magnetisch veld van de aarde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

magnetisch veld van de aarde

Hoe onstaat het magnetisch veld van de aarde precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: magnetisch veld van de aarde

het aardmagnetisch veld wordt waarschijnlijk veroorzaakt door convectie stromen in de kern van de aarde. geladen ionen of elektronen die circuleren in de vloeibare kern kunnen een magnetische veld produceren, net zoals een stroomvoerende geleider. er zijn ook aanwijzingen dat de grootte van het magnetisch veld van een planeet afhangt van de snelheid waarmee ze ronddraait. bv jupiter, die sneller draait dan de aarde en ook een sterker magnetisch veld bezit, of venus die langzamer draait en ook een zwakker magnetisch veld. er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar het aardmagnetisch veld. er is bijvoorbeeld bekend dat de polen verschillende malen zijn omgedraaid. Zou dit betekenen dat als het veld omdraait de aarde de andere kant in gaat draaien?
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: magnetisch veld van de aarde

het aardmagnetisch veld staat vrij stil(ten opzichte ven de aarde) , hoe komt het dan dat die convectrie stromen altijd dezelfde kant op zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: magnetisch veld van de aarde

de convectiestromen veroorzaken het magnetisch veld, niet andersom. maar het magnetisch veld staat loodrecht op deze stroom dus als je de stromen ziet als een cirkelvormige geleider zul je ook zien dat het magnetisch veld gewoon hetzelfde blijft.
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: magnetisch veld van de aarde

ja dat zei je,dank je wel

Maar hoe komt het dat die convectie stromen in 1 stroom stromen?

Ik zou zeggen dat iets vloeibaars alle kanten op stroomt.

Maar het magnetisch veld staat stil, dus de convectie stromen is altijd 1 kant op.

Waarom is deze maar 1 kant op?

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: magnetisch veld van de aarde

aha dat bedoel je :shock: ik snapte de vraag al niet. de convectie stromen onstaan doordat de aarde rondraait om haar as, dat kun je je vast wel voorstellen? maar zoals ik al zei, dit is slechts een theorie, weliswaar een aannemelijke, maar er wordt nog altijd onderzoek verricht naar het aardmagnetisch veld.

[edit] ik denk ook niet dat er een grote convectie stroom is, maar gewoon heel veel, maar deze zullen toch allemaal dezelfde richting opdraaien, vanwege de draaiing van de aarde
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: magnetisch veld van de aarde

Nou blijft natuurlijk de vraag openstaan hoe het komt dat de richting van het aardmagnetisch veld zo af en toe omdraait.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: magnetisch veld van de aarde

Om doe hoeveel tijd gebeurt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: magnetisch veld van de aarde

several times during the last million years
aldus mijn handboek. een paar keer in de miljoen jaar dus.

de vraag van klazon had ik mijzelf ook al gesteld. als de convectiestromen echt de oorzaak zijn van het magnetisch veld, en als de convectiestromen echt veroorzaakt worden door de draaiing van de aarde zou het magnetisch veld enkel kunnen omkeren als de aarde de andere kant in ging draaien :shock:

misschien zijn de convectiestromen toch niet veroorzaakt door de draaiing van de aarde dan..
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: magnetisch veld van de aarde

convectiestromen schijnen veroorzaakt te worden door grote temperatuurverschillen in de aarde (Als materiaal van onderen verhit wordt zet het uit en het onderste deel wil dan naar boven. Dat gaat dus bewegen.)

waarom het aardmagnetisch veld omdraait is niet zeker, daar zijn de meningen over verdeeld. de convectiestromen zijn blijkbaar niet stabiel, maar veranderen langzaam.

weet iemand dan misschien een mogelijk verband tussen de snelheid waarmee een planeet ronddraait en de sterkte van het magnetisch veld?
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: magnetisch veld van de aarde

Om de 200.000 jaar geloof ik.

Maar het is natuurlijk wel een raadsel dat deze convectiestroom zomaar om kan draaien, dat gaat tegen alle wetten van Newton in.

Een betere redenering is dus dat er geen convectiestroom is, maar een electronen stroom rond de as van de aarde. Natuurlijk staat de ijzer magma niet stil, maar het is niet dat wat de stroom opbrengt.

Stroom(ampere) kan enerzijds dus gegenereert worden door middel van positief geladen (ijzer) kernen of negatief geladen elektronen. Convectiestroom of elektronen stroom.

Het is aannemelijker dat het dus elektronen stroom betreft, want dan kan deze gewoon de andere kant beginnen te draaien. Maar waarom?

Een andere optie is dat er een ijzer magma convectie stroom in twee richtingen is waarbij het traagheids moment van het ene het andere opheft bij een convectie omdraai.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: magnetisch veld van de aarde

ik vind de elektronenstroom geen betere verklaring. van de convectiestromen kun je min of meer het bestaan verklaren, maar waarom zou er een elektronenstroom onstaan?

je laatste mogelijkheid snap ik niet helemaal denk ik, zou je dat nog eens uit kunnen leggen?
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: magnetisch veld van de aarde

Ik had begrepen dat het veld van het aardmagnetisch veld steeds ingewikkelder wordt doordat dat veld ook weer invloed heeft op de convectiestromen zelf. Dus je stromen worden ingewikkelder en ook weer het veld, totdat op een gegeven moment het veld gaat ontwarren. Het veld springt uitelkaar, en wordt weer simpel. Dit allemaal gepaard met grote aardbevingen met 10+ op de schaal van Richter en ander doomsday praat. Ik heb me er nooit in verdiept, dit had ik meegepikt van een Nature geloof ik.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer