Springen naar inhoud

[scheikunde] Hydrofiele & Hydrofobe stoffen?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 14 juni 2005 - 15:01

Hio,

Weten jullie wat hydrofiele & hydrofobe stoffen

Ty, Bas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

suzyronsmans

suzyronsmans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 15:45

Hallo,

voor zover ik mij herinner zijn
-hydrofiele stoffen : stoffen die goed oplosbaar zijn in water
(=deze hebben water graag)
-hydrofobe stoffen : stoffen die slecht oplosbaar zijn in water
(=waterafstotend)

Grtz

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2005 - 18:24

Hallo,

voor zover ik mij herinner zijn  
-hydrofiele stoffen : stoffen die goed oplosbaar zijn in water
  (=deze hebben water graag)
-hydrofobe stoffen : stoffen die slecht oplosbaar zijn in water
  (=waterafstotend)

Grtz

hydrofiel is waterminnend, hydrofoob is waterwerend.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2005 - 18:34

Er zijn twee type stoffen. A-polaire stoffen en polaire stoffen. Dit heeft te maken met of een molecuul een lading aan 1 kant heeft en aan de andere kant een tegenovergestelde lading. Net zoals een battarij. Daar heb je een +kant en een -kant. Water is polair, omdat het uit twee waterstof atomen en een zuurstof atoom bestaat, doordat water als een boomerang gevormd is (twee punten waterstof, en de hoekpunt van de boomerang is zuurstof), trekt de zwaar geladen kern van het zuurstof de electronen naar zich toe. Hierdoor zijn de electronen gemiddeld vaker bij het zuurstof atoom dan bij het waterstof atoom. Hierdoor is de zuurstof kant een klein beetje negatief geladen en de waterstof kant positief geladen.

Polaire stoffen lossen goed op in polaire stoffen en a-polaire stoffen lossen goed op in a-polaire stoffen.

Water is polair en olie is a-polair. Daarom kan je olie en water niet mengen. (tenzij je er een emulgator in doet. Die is aan 1 kant polair en aan de andere kant a-polair, het is een soort polariteits lijm)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures