Springen naar inhoud

Waarom geen vacuümpomp

• Log in om te kunnen reageren

ward

ward

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2009 - 21:27

Voor mijn eindwerk heb ik een transportsysteem op basis van perslucht voor elektrodes van lampen onderzocht en opgesteld.

De elektrodes zijn slechts 27mm lang en hebben een diameter van 0,75mm. Deze worden afgeschoten met een luchtpuls door een leiding waarna ze getransporteerd worden in een leiding van 6mm (lengte 10m) met een constant luchtdebiet. Deze constante luchtstroom wordt gecreëerd door een venturi (zelf gemaakt door het bedrijf). In plaats van aanzuigen zorgt deze voor een stuwende kracht -> luchtstroom en zorgt ervoor dat de luchtstroom de juiste richting aanhoudt.

Mijn begeleider vraagt waarom ik best geen vacuümpomp op het einde van de leiding plaats, stel dat dit geen probleem oplevert kwa transport.

Ik vermoed dat een vacuümpomp (hangt er nog vanaf welke) over het algemeen een te klein rendement heeft. En dat je anders voor deze toepassing een grote vacuümpomp nodig hebt. Bij een leidingdiameter van 6mm heb ik een luchtdebiet van 2,9m³/h nodig.

Ik vind nergens (algemene) eigenschappen/kenmerken van vacuümpompen om hierop een ander antwoord te geven.

Kan iemand me hiermee helpen?

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2009 - 08:54

Verplaatst naar Praktische en overige technische wetenschappen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

bboon

bboon

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2009 - 10:40

Het verschil tussen een vacuüm pomp en een perspomp is de plaats waar deze aan de leiding wordt geplaatst, voor zover ik weet. Dus het rendement/vermogen van de pomp is gewoon voldoende.

Nu weet ik dat een electrode niet kan verdampen, maar misschien kun je er iets mee.

Als je een vloeistof (bijvoorbeeld water) 30 meter in de hoogte wilt verplaatsen, kun je het beste een pomp onderaan hebben die de vloeistof perst. Dit komt omdat het gewicht dan op de pomp drukt. Als je hiervoor een vacuüm systeem kiest moet er een enorme onderdruk komen om het gewicht van het water te tillen. Maar voordat de onderdruk berijkt is verdampt de vloeistof al.

Misschien kun je verduidelijken wat je bedoeld met "afschieten door middel van een luchtpuls" en "een constant luchtdebiet" in één zin.

succes met de opdracht verder ;)

ward

ward

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2009 - 11:12

De elektrode wordt eerst met een luchtpuls afgeschoten, maar dit is niet genoeg om ze 10m ver te transporteren. Als ze afgeschoten is komt ze in een transportleiding terecht waar er een constant luchtdebiet stroomt. Hiervoor wordt het venturi/injector gebruikt.

Mvg

RVK

RVK

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2009 - 19:36

Ik weet niet hoe het transportsysteem er uit ziet maar er zit een fundamenteel verschil tussen vacuum trekken en persen. Het maximum dat je met vacuum kan bereiken is (theoretisch) min 1 bar terwijl je met persen veel hoger kan gaan (bv 6 bar)
De kracht op je te transporteren voorwerp is dan bij vacuum 1 bar x oppervlakte terwijl met persen je 6 bar x oppervlakte krijgt.
Een voorwerp van 0,75 mm in een buis van 6mm krijg je nooit verplaasts met vacuum terwijl je met perslucht veel meer lucht door de buis kan jagen.

De hoeveelheid lucht die je zegt dat er verplaatst word lijkt mij niet veel en kan met zowel een vacuum injector of pomp gemakkelijk verplaatst worden.

RVK

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures