[natuurkunde] veer in klapschaats

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[natuurkunde] veer in klapschaats

Geachte heer/mevrouw,



Ik hoop dat u mij (als u kunt) wilt helpen.



Het betreft een opdracht voor school.

Ik zal u een paar 'simpele' vragen stellen met daarna de uiteindelijke opdracht, voor als het u eventueel interreseert.



Voor deze opdracht heb ik een aantal gegevens nodig, namelijk:

- Waar vind ik veren (voor een klapschaats) met de juiste veerconstante (en andere eigenschappen; dikte, draaddikte en lengte)?

Of beter nog, hoe bepaal ik een juiste veer voor zo'n klapschaats? (Men zegt dat deze veren vaak wat te stijf zijn.)

Ik mag voor de opdracht de eigenschappen (veerconstante, lengte, dikte, draaddikte en voorspanning) van een bestaande veer voor klapschaatsen gebruiken !!, maar die kan ik nergens vinden en ik mag het ook uitrekenen (wat ik liever doe voor een beter cijfer en meer kennis.)



Volgens mij heb ik, om de juiste veerconstante te berekenen, het gewicht van het ijzer onder de schaats nodig ... toch?

(Het klapmechanisme moet namelijk wel weer dichtklappen wanneer de schaats van het ijs is, dus de veer moet niet te slap zijn, maar ook niet te stijf, zodat het hele klapmechanisme voor niks is en alleen maar massa met zich meerbrengt en dus energie kost.)

En hoe kom ik erachter hoe ver zo'n veer in een klapschaats uit zal rekken en wat de rek en de kracht van de voorspanning is ??? (Nergens te vinden!)



Bij voorbaat dank en mvg,

Thomas vd Woude



PS. De opdracht is:



Bepaal hoeveel % van de energie die een schaatser levert, via de veer van het klapmechanisme, in onbruikbare energie wordt omgezet.

Aangenomen dat alle energie die de veer bij de uitrekking opneemt, bij het dichtklappen wordt omgezet in warmte, en dus niet meer bruikbaar is als mechanische energie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] veer in klapschaats

Dag Refucal, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene
En hoe kom ik erachter hoe ver zo'n veer in een klapschaats uit zal rekken en wat de rek en de kracht van de voorspanning is ??? (Nergens te vinden!)


Zit volgens mij maar één ding op: zo'n klapschaats te pakken zien te krijgen en metingen verrichten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [natuurkunde] veer in klapschaats

Ok ik zal er voortaan om denken. Mijn Excuses. [Vak is eigenlijk Dynamica, maar dit is een deelvraag en valt idd onder natuurkunde denk ik.]

Bedankt voor het antwoord, ik ben alleen bang dat een leverancier niet zomaar zijn klapschaatsen door een student laat onderzoeken. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] veer in klapschaats

ik ging eens googlen, en in plaats van een antwoord, of de weg daarheen, vond ik een grote vraag: nérgens is sprake van veren in klapschaatsen, of van het (energie-)effect van veren in klapschaatsen.....

Zitten er überhaupt wel veren in klapschaatsen ;) ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [natuurkunde] veer in klapschaats

refucal schreef:Ok ik zal er voortaan om denken. Mijn Excuses. [Vak is eigenlijk Dynamica, maar dit is een deelvraag en valt idd onder natuurkunde denk ik.]

Bedankt voor het antwoord, ik ben alleen bang dat een leverancier niet zomaar zijn klapschaatsen door een student laat onderzoeken. ;)
Ga maar eens naar een sportzaak en bekijk er maar een paar.

De schaats is bedacht om te voorkomen dat de schaatser de glijdijzers steeds geheel op moet tillen bij elke slag.

OF http://home.conceptsfa.nl/~rivala/Klapsch2.htm

Re: [natuurkunde] veer in klapschaats

Ik heb een leverancier gemailed en de gegevens gekregen.

Nu gaat er, volgens mijn berekeningen, 0,19% van de energie die de schaatser levert verloren aan zo'n veer.

*Es: De schaats is bedacht om te voorkomen dat de schaatser de glijdijzers steeds geheel op moet tillen bij elke slag.

Niet geheel juist. Men kan een langere afzet (met het ijzer op het ijs) per slag maken door een betere benutting van de kuitspieren en het scharnierpunt veranderd van voorste punt in ijzer naar scharnier in klapmechanisme, dus de ijzers blijven langer op het ijs bij een afzet. De ijzers moeten echter nog even vaak en veel opgetilt worden.

(Die dubbele klapschaats wordt denk ik niks ;) ) (Bijdehand ikke, niet? :P )

Maar goed, ik heb een goed cijfer.

Bedankt voor de moeite en de respons. :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] veer in klapschaats

Nu gaat er, volgens mijn berekeningen, 0,19% van de energie die de schaatser levert verloren aan zo'n veer.
Zit er nou werkelijk een veer in zo'n klapschaats, en zo ja, waar en waarom?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 69

Re: [natuurkunde] veer in klapschaats

@ Jan:

Even gegoogled: hij zit bij het draaipunt van het ijzer, waar het ijzer de schoen raakt. Hier is een duidelijk plaatje.

Het lijkt mij dat deze veer ervoor zorgt dat de schaats weer naar de schoen terugschiet, zodat deze niet los van de schoen blijft hangen.... correct?
Toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] veer in klapschaats

Lijkt me inderdaad correct. Op dat punt kan hij, lijkt me, geen krachten van betekenis voor de snelheid uitoefenen trouwens, want anders is het effect dat de schaats zich alsnog met de punt in het ijs probeert in te graven, en het is nou juist de bedoeling dát te voorkomen. Ik vermoed dat de veer juist sterk genoeg is om het ijzer terug tegen de schoen te duwen, en dat je het ijzer met zeer weinig moeite met de hand van de schoen weg kunt openklappen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [natuurkunde] veer in klapschaats

Lijkt me inderdaad correct. Op dat punt kan hij, lijkt me, geen krachten van betekenis voor de snelheid uitoefenen trouwens, want anders is het effect dat de schaats zich alsnog met de punt in het ijs probeert in te graven, en het is nou juist de bedoeling dát te voorkomen. Ik vermoed dat de veer juist sterk genoeg is om het ijzer terug tegen de schoen te duwen, en dat je het ijzer met zeer weinig moeite met de hand van de schoen weg kunt openklappen.
Correctomundo ;)

Ik schaats zelf niet, maar het lijkt me wel heel beroerd schaatsen wanneer dat niet het geval zou zijn.

Hier is alles mooi te zien (filmpje):

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20081218_klapschaats

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: [natuurkunde] veer in klapschaats

Ik vermoed dat de veer juist sterk genoeg is om het ijzer terug tegen de schoen te duwen, en dat je het ijzer met zeer weinig moeite met de hand van de schoen weg kunt openklappen.
Je ziet op dat filmpje dat het ijzer dichtgeklapt is voordat het been circa 20 cm opgetild is, dus dichtgeklapt tijdens een groot deel van de zwaaibeweging van het been. In principe vereist dat tamelijk snelle dichtklappen (0.1 s?) een stijvere veer dan dichtklappen op onbepaalde termijn.

Reageer