[ethiek] habermas/kohlberg & is-ought kwestie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[ethiek] habermas/kohlberg & is-ought kwestie

1. Waarom kunnen we niet spreken van ethische onderwerpen?

2. In hoeverre gaf Habermas als filosoof een aanvulling op de morele ontwikkelingstheorie van Kohlberg? En wat is die aanvulling?

3. Wat verstaan we onder de is-ought kwestie? Graag met een voorbeeld uit het dagelijkse leven.

Op de eerste vraag heb ik geen antwoord.. Voor vraag 2 kon ik niks vinden in het Nederlands.. alleen over de ontwikkelingstheorie van Kohlberg. En als laatste de is-ought kwestie. Ik weet wel wat het is, maar kan er geen voorbeeld bij bedenken..

Berichten: 8.614

Re: [ethiek] habermas/kohlberg & is-ought kwestie

Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [ethiek] habermas/kohlberg & is-ought kwestie

1. Waarom kunnen we niet spreken van ethische onderwerpen?
Als ik de vraag correct interpreteer: omdat ethiek geen specifiek studie-object heeft. De fysica bijvoorbeeld, bestudeert materie (da's een heel brede definitie, maar voor het antwoord op deze vraag is dat voldoende). De ethiek bestudeert de moraliteit, breder: wat goed is (waarom iets goed is, of en hoe men tot een dergelijk oordeel kan komen, ...). Elke actie kan onderwerp zijn van ethisch onderzoek.
3. Wat verstaan we onder de is-ought kwestie? Graag met een voorbeeld uit het dagelijkse leven.
Elke situatie waarin verwezen wordt naar hoe iets is om te concluderen dat het zo hoort: "Oorlog is aanvaardbaar want geweld komt overal in de natuur voor", "Monogamie is onmogelijk want komt zelden voor bij dieren" (toevallig zijn dit allebei natuur-drogredenen, maar die zijn ook allemaal op te vatten als is-ought-problemen), etc.

Berichten: 4

Re: [ethiek] habermas/kohlberg & is-ought kwestie

Klintersaas schreef:Zoeken in het Engels is een meerwaarde:

Googel met Habermas Kohlberg:

http://www.ed.uiuc.edu/EPS/PES-Yearbook/96_docs/endres.html
Ik krijg er wel iets uit, maar niet wat nou de verschillende tussen Habermas en kohlberg zijn..

Berichten: 4

Re: [ethiek] habermas/kohlberg & is-ought kwestie

Aan jullie antwoorden heb ik genoeg gehad. Bedankt voor jullie interesse. (Hier kan een slot op.)

Berichten: 8.614

Re: [ethiek] habermas/kohlberg & is-ought kwestie

Topics worden enkel afgesloten als ze in strijd zijn met de forumregels. Je weet immers nooit of er in de toekomst nog interessante toevoegingen komen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer