Nederland 2 spanningen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Nederland 2 spanningen

Nederland kende vroeger 2 verschillende electrische spanningen, je had 127 Volt en je had 220 Volt, wat later verhoogd is naar 230 Volt. Ik meende dat 127 Volt tot ergens in de jaren 50 voorkwam, maar kan ook eerder geweest zijn, ben niet zeker daarover.

Weet iemand hoe het kwam dat Nederland vroeger twee verschillende spanningen had ? Dus waarom de ene huis aansluiting 127 was en de ander 220 Volt ?

Klopt het dat dit vaak verschillend was tussen stad en platteland ?

Bij aanschaf van electrische apparatuur moest men dus erg opletten op het spanningsplaatje. Later is 127 Volt ook 220 Volt geworden, hoe is dat aangepakt ? Lijkt mij nogal een forse ingreep geweest, al had men toen natuurlijk nog niet zoveel electronica in huis als nu.

Ik heb ook begrepen dat je van een 127 Volt huis aansluiting eenvoudig een 220 Volt kon maken omdat 220 in principe voorhanden was, net zoals dat nu gaat met 230 Volt en 380 V ... elk huis heeft een 380 Volt aansluiting maar meestal wordt alleen 230 Volt toegepast.

Iemand die meer weet hierover, of die mij kan corrigeren, dan hoor ik dat graag.

Groeten Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Nederland 2 spanningen

Weet iemand hoe het kwam dat Nederland vroeger twee verschillende spanningen had ? Dus waarom de ene huis aansluiting 127 was en de ander 220 Volt ?
Rijken hadden meer elektrische apparaten en hadden daarom meer vermogen nodig (220 V).

In die tijd tierde de handel in transformatoren welig.

Berichten: 7.068

Re: Nederland 2 spanningen

Ik heb ook begrepen dat je van een 127 Volt huis aansluiting eenvoudig een 220 Volt kon maken omdat 220 in principe voorhanden was
Als je 2 sinusvormige wisselspanningenspanningen met een amplitude van 127 Volt hebt, waarbij het faseverschil gelijk is aan 120 graden dan is de spanning tussen deze twee spanningen een wisselspanning met een amplitude van ongeveer 220 Volt.
, net zoals dat nu gaat met 230 Volt en 380 V ... elk huis heeft een 380 Volt aansluiting maar meestal wordt alleen 230 Volt toegepast.
Een huis beschikt over meerdere fasen van 230 Volt. De amplitude van de spanning tussen twee fase is ongeveer 400 Volt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Nederland 2 spanningen

De situatie die ik ken van Amsterdam (en andere steden) in de jaren '70 is dat je als consument ervaarde dat je 220 volt uit het stopcontact kreeg, dus lampen, radio en tv waren berekend op 220 volt. Met een spanningsdetector-schroevendraaier zag je dat beide gaten van het stopcontact onder spanning stonden, dat was het enige waaraan je merkte dat het 2 fasen van 127 volt waren ("2x127"). Als je een oude radio aansloot op een geaard stopcontact in een huis met de moderne "1x220" zou de radio kunnen gaan brommen, maar voor lampen maakte het niets uit.

In 1995 waren er nog steeds oude woningen in Amsterdam waar het lichtnet 2x127 was. Misschien zijn ze er nu ook nog wel.

Ik denk niet dat er een tijd geweest is waarin huizen een lichtnet van "1x127" hadden, met 127 volt lampen en andere apparatuur.

In dit rapport staat dat er nog steeds gesaneerd moet worden: http://www.energiekamer.nl/images/12_7637_tcm7-5698.pdf

(Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet )

Berichten: 2

Re: Nederland 2 spanningen

Ik denk niet dat er een tijd geweest is waarin huizen een lichtnet van "1x127" hadden, met 127 volt lampen en andere apparatuur.
Dank voor de link.

Echter als ik die link naar wikipedia volg staat daar (ik citeer) :

Harmonisatie

In Nederland kwamen tot in de jaren 60 twee netspanningen voor: 127 en 220 V. Gedurende de jaren 50 en 60 werden de huisaansluitingen geconverteerd naar 220 V, waarbij het elektriciteitsbedrijf zorgde voor de ombouw en vervanging van apparatuur. Desgewenst kon de consument direct 220 V krijgen, maar dan moest hij op eigen kosten zijn elektrische apparatuur aanpassen. In een aansluiting van 127 V staat namelijk 220 V tussen de fasen.

Groeten Pieter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Nederland 2 spanningen

Kun je uitleggen waarom je het woordje "echter" gebruikt? Ik zie geen tegenstelling tussen mijn reactie en dat citaat, behalve dat het citaat enigszins de indruk wekt dat de harmonisatie in heel Nederland eind jaren 60 voltooid was.

De andere link die ik gaf (het rapport van netwerkbeheerder Noord West Net) bewijst dat de harmonisatie in 2003 nog steeds niet voltooid was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Nederland 2 spanningen

Toch een voorbeeld gevonden van een lichtnet met 125V op het stopcontact, voor 125V lampen: Den Haag in 1936.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Nederland 2 spanningen

jkien schreef:Toch een voorbeeld gevonden van een lichtnet met 125V op het stopcontact, voor 125V lampen: Den Haag in 1936.

Afbeelding
Mijn ouders kwamen uit Den Haag (waar ik tegenwoordig ook woon), maar ik kan me herinneren dat we voor sommige apparatuur, toen we in Hilversum woonden, een verhuistrafo van 110 -> 220V hadden. Helemaal zeker weet ik het niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Nederland 2 spanningen

foestrumer schreef:Nederland kende vroeger 2 verschillende electrische spanningen, je had 127 Volt en je had 220 Volt, wat later verhoogd is naar 230 Volt. Ik meende dat 127 Volt tot ergens in de jaren 50 voorkwam, maar kan ook eerder geweest zijn, ben niet zeker daarover.

Weet iemand hoe het kwam dat Nederland vroeger twee verschillende spanningen had ? Dus waarom de ene huis aansluiting 127 was en de ander 220 Volt ?
Ik vond een goed stuk over de geschiedenis van de netspanningen: Gezondheid en elektromagnetisme, W van Loock

http://tinyurl.com/oz8zxx

Tot 1890 was het de tijd van uitvinders en kleine ondernemers met veel variatie van de netspanning, van 55 tot 1000 volt, meestal DC. Elk net was zeer kleinschalig omdat lange kabels te grote verliezen gaven. Er was voorkeur voor veelvouden van 55 volt omdat de belangrijkste lamp van de beginjaren, de booglamp (DC) goed functioneerde bij die spanning. Een veelvoud als 110V was gunstig omdat twee booglampen in serie stabieler brandden dan twee booglampen parallel.

Edison maakte en verkocht eerst centrales en gloeilampen voor 110V. Edison zag het voordeel van een verdubbelde spanning, en maakte en verkocht daarna centrales met een combinatie van 110/220 volt DC. Edison bleef de 110V DC ondersteunen omdat hij geen moeilijkheden wilde met klanten met oude 110 V apparatuur en lampen. De 220V is in Amerika uiteindelijk niet doorgebroken omdat niemand in Amerika dat heeft geforceerd.

Na 1890 besluit een groeiend aantal Amerikaanse elektriciteitsbedrijven om over te schakelen van DC naar AC. AC maakte grotere transportafstanden mogelijk, langere kabels. Westinghouse leverde deze wisselstroomcentrales. Amerika ging van AC naar DC, maar de netspanning ging terug naar 110V.

Het elektriciteitsbedrijf van Berlijn had een omvangrijk 110V netwerk dat rond 1900 niet meer aan de vraag kon voldoen. De Duitsers zagen dat overstappen naar 220 V AC de goedkoopste optie was om de capaciteit te verviervoudigen. Blijkbaar konden ze hun klanten overtuigen dat het vervangen van hun apparatuur (met een vergoeding) voor iedereen beter was. Veel elektriciteitsbedrijven in Europa volgden dit voorbeeld. Een minderheid koos iets anders.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nederland 2 spanningen

Over de oorsprong van 110V heb ik een ander verhaal gelezen. Edison koos voor 100V als mooie ronde waarde, maar deed daar 10% bovenop als voorschot op spanningsverlies over de kabel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Nederland 2 spanningen

Over de oorsprong van 110V heb ik een ander verhaal gelezen. Edison koos voor 100V als mooie ronde waarde, maar deed daar 10% bovenop als voorschot op spanningsverlies over de kabel.
Jouw weergave van dat verhaal lijkt iets te missen. Edison had dus geen enkele praktische overweging, zijn enige belangrijke overweging was dat het ongeveer 100 moest zijn? Alleen voor zichzelf, naar het publiek toe noemde hij het 110?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nederland 2 spanningen

Nee, hij noemde het 100, maar hij maakte 110. Om te garanderen dat het publiek de beloofde 100 volt minstens kreeg.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik dat ooit heb gelezen. Het is al lang geleden, maar het verhaal zit nog steeds in mijn kop.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nederland 2 spanningen

Op deze wiki pagina wordt dit bevestigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Nederland 2 spanningen

Op deze wiki pagina wordt dit bevestigd.
Met name: "Edison's DC distribution system consisted of generating plants feeding heavy distribution conductors, with customer loads (lighting and motors) tapped off them. The system operated at the same voltage level throughout; for example, 100 volt lamps at the customer's location would be connected to a generator supplying 110 volts, to allow for some voltage drop in the wires between the generator and load. The voltage level was chosen for convenience in lamp manufacture; high-resistance carbon filament lamps could be constructed to withstand 100 volts, and to provide lighting performance economically competitive with gas lighting. At the time it was felt that 100 volts was not likely to present a severe hazard of electrocution."

Daar staat dat Edison alleen dacht aan technische en economische argumenten. Er staat niet dat Edison 100 een mooi getal vond, en dat hij het getal 100 meer publiciteit gaf dan het getal 110. Er staat wel dat een gebruikersspanning in de orde van 100 V essentieel was voor het succes van zijn gloeilampen.

Het lijkt me dat de optimale spanning voor gloeilampen minder scherp bepaald was dan die voor booglampen. Maar booglampen worden in dat citaat niet eens genoemd, dat geef ik toe.

Reageer