I-ligger

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 117

I-ligger

Ik kom steeds weer verschillende antwoorden tegen, vandaar volgend kort vraagje:

Zorgt een I-ligger enkel voor meer efficiëntie (stijver t.o.v. hoeveelheid materiaal),

of is het effectief ook stijver dan een massieve ligger?

Is er iemand die dit met zekerheid kan beantwoorden?

Berichten: 23

Re: I-ligger

Als je een I-profiel met een massieve balk met dezelfde hoogte en breedte als het I-profiel vergelijkt, dan is de massieve balk stijver.

Wel is de efficiëntie van de I-ligger een stuk hoger dan een massieve ligger, als je naar het gewicht kijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: I-ligger

Een I-ligger is steviger dan hetzelfde materiaal in 1 staaf, doordat het materiaal zich verder van het zwaartepunt van het profiel ligt en het profiel dus een hoger traagheidsmoment heeft, hierdoor buigt hij minder diep door bij hetzelfde buigmoment dan een massieve staaf met dezelfde massa.

Een massieve staaf van dezelfde grootte als het I-profiel heeft dezelfde massa op een afstand van het zwaartepunt, én dan nog eens extra massa in de opgevulde gaten, waardoor het traagheidmoment van zijn profiel nóg hoger is, en hij dus nóg minder diep doorbuigt.

Bron: mijn cursus "Mechanica van Materialen", gegeven aan de faculteit ingenieurswetenschappen van Ugent
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 117

Re: I-ligger

bedankt aan beiden!

de bron lijkt mij best aannemelijk ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: I-ligger

Je zou eens een vergelijkende studie kunnen maken tussen een IPE, HEA, enz. en dezelfde oppervlakte aan massief profiel. Bereken dan hoeveel procent meer het kan opvangen.

Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande uitleg.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer