Onze toekomst met ai

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Onze toekomst met ai

Een redenering die ik (samen met enkele anderen) maakte tijdens een maaltijd niet zo lang geleden:

Aangezien AI (Artificial Intelligence, "computers" zo je wil) steeds sterker en sterker wordt, gaat de robotica steeds meer en meer functies van de mens kunnen overnemen. Aangezien robots vrijwel altijd goedkoper zijn dan een mens, zal het meeste werk in onze wereld die bevolkt is door homo economicussen uitgevoerd worden door robots. Dit is een vaak aangehaald fenomeen. Traditioneel wordt er uitgegaan van een toekomstig systeem waarbij alle werk uitgevoerd wordt door een overweldigende hoeveelheid robots, en er slechts 10-0,01% van de bevolking werkt. Die resterende bevolking zal in eerste mate zorgen voor het onderhoud en innovatie bij robots, maar zal naarmate robots zelfs die functies overnemen, puur nog ter (pro forma) 'controle' dienen, of via 'ambachtelijk' werk trachten een meerwaarde te geven aan hun diensten/producten.

Normaal vervolgt men dat in dit systeem het geld verdeelt wordt onder de mensen onderling, vrijwel onafhankelijk van wat ze aan werk verzetten.

Maar met dit laatste heb ik nu moeite: de evolutie zal slechts langzaam verlopen, en de werkloosheid zal slechts geleidelijk stijgen. Hierdoor zal de nieuwe informatica-elite slechts langzaam opkomen en dus (riant) rijk worden, eer de meerderheid van de mensen hun rechten zullen kunnen opeisen, zullen ze door een diep dal moeten, om dan een soort van Marxistisch geïnspireerde revolutie op touw te zetten. Bovendien zal de elite wegtrekken naar de landen die hen de beste voorwaarden bieden, en omwille van het Nash-evenwicht tussen landen onderling, zullen er landen zijn waar de elite naar toe kan.

Samengevat: AI zal er voor zorgen dat iedere niet-ondernemer gaat verpauperen, aangezien iedere ondernemer al zijn werk laat uitvoeren door goedkopere robots en het huidige loonsysteem die al millennia(?) in voege is in elkaar zakt.

Is dit werkelijk waar onze wereld naar toe gaat? Zie ik iets over het hoofd? Hoe zien jullie dit?

P.S. ik ben rotsvast overtuigd dat AI op dit niveau gaat komen
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Onze toekomst met ai

Rotsvaste overtuiging alleen is niet genoeg. Voorlopig ontbreken de middelen om hier echt onderzoek naar te doen. Als dusdanig is dit sci-fi en geen filosofie. Het kan ongetwijfeld wat interessants opleveren, maar wel in het café.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Onze toekomst met ai

Waar je het over hebt is eigenlijk een einde aan de schaarste, in een economie van overvloed werkt onze huidige economie (die gebaseerd is op schaarste) niet zo best. Ik denk dat het wel mee zal vallen met die sociale en economische problemen, indien er een overvloed is hebben mensen minder moeite om anderen te laten delen in hun overvloed.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer