Springen naar inhoud

Bekende beschavingen/volkeren.

• Log in om te kunnen reageren

nlsander

nlsander

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 10:59

Ik ben bezig met een overzicht te maken van alle oude volkeren en beschavingen die erg interesant zijn of een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis. Zelf kan ik op de volgende volkeren komen: "Azteken, Tolteken, Inca's, Maya's, Sumerians, Grieken, Romeinen, Persen, Egyptenaren, Babyloniers, Byzantines, Ottomanen, indusbeschaving, Chinezen".

Mijn vraag aan julie is of julie nog volkeren/beschavingen weten die deze lijst aan kunnen vullen. Graag wel met een motivatie waarom die beschaving zo interseant/belangrijk is.

Uiteindelijk wil ik van al deze beschavingen/volkeren een overzicht maken met jaartallen, geografische lokatie, technologie en geloof.

Als ik letterlijk alle beschavingen en volkeren zou behandelen ben ik pas klaar als ik 100 ben, vandaar mijn verzoek om aleen de meest interesante en invloedrijke beschavingen/volkeren te noemen.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2009 - 12:35

Wat flauw natuurlijk, maar invloedrijk op welk gebied?

Ik zou nog kunnen aanvullen met de AssyriŽrs, die net als de BabyloniŽrs en de Perzen lange tijd heersten over MesopotamiŽ, de Vikingen, die een revolutie in de scheepvaart hebben ontketend en uitmuntende ontdekkingsreizigers waren, de Mongolen, die onder de grootkhan Dzjengis Khan een rijk bezaten dat groter was dan het Romeinse,...

PS: Het valt me op dat je lijstje een mengvorm is van Nederlandse en Engelse benamingen. Is dat de bedoeling?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

nlsander

nlsander

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 13:28

Wat flauw natuurlijk, maar invloedrijk op welk gebied?

Ik zou nog kunnen aanvullen met de AssyriŽrs, die net als de BabyloniŽrs en de Perzen lange tijd heersten over MesopotamiŽ, de Vikingen, die een revolutie in de scheepvaart hebben ontketend en uitmuntende ontdekkingsreizigers waren, de Mongolen, die onder de grootkhan Dzjengis Khan een rijk bezaten dat groter was dan het Romeinse,...

PS: Het valt me op dat je lijstje een mengvorm is van Nederlandse en Engelse benamingen. Is dat de bedoeling?

Bedankt voor je reactie,

Ik bedoel invloedrijk op bijvoorbeeld de ontwikkeling van latere beschavingen, onze huidige geloofsovertuigingen.
onze wetenschap.
Eigenlijk invloed in zijn breedste begrip, ik vind het moeilijk om dit precies te specificeren.

Het klopt inderdaad dat mijn lijst half nederlands half engels is. Dit komt omdat ik niet van allen de nederlandse benaming heb kunnen achterhalen.

Bij deze zijn de Assyriers, de vikingen en de mongolen toegevoegd aan mijn lijst.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2009 - 14:07

Ik bedoel invloedrijk op bijvoorbeeld de ontwikkeling van latere beschavingen, onze huidige geloofsovertuigingen.
onze wetenschap.
Eigenlijk invloed in zijn breedste begrip, ik vind het moeilijk om dit precies te specificeren.

Dat zijn in principe alle beschavingen min of meer, maar ik meen dat ik een idee heb van wat je precies bedoelt.

Het klopt inderdaad dat mijn lijst half nederlands half engels is. Dit komt omdat ik niet van allen de nederlandse benaming heb kunnen achterhalen.

"Sumerians" => SumeriŽrs
"Byzantines" => Byzantijnen

PS: Als je mijn bericht wilt aanhalen om erop te reageren, gebruik dan best de Geplaatste afbeelding- en/of Geplaatste afbeelding-knoppen. Overigens is het niet altijd nodig om een heel bericht te quoten.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

nlsander

nlsander

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 14:26

Op wiki vond ik deze lijst met beschavingen:

Europese of klassieke oudheid
Hellas
Etrusken
Oude Rome
Kelten
Slavische volkeren
Baltische landen
Germanen
Afrikaanse oudheid
Carthago
Mauretania Caesariensis
Mauretania Tingitana
NumidiŽ
EthiopiŽ
koninkrijk van Aksum
koninkrijk van MeroŽ
koninkrijk van NubiŽ
koninkrijk van Sheba
Oude Egypte
Koesj
pre-Columbiaanse oudheid
Noord-Amerikaanse oudheid
Anasazi
Mississippi-cultuur
Meso-Amerikaanse oudheid
Tlatilco, Cuicuilco, Teotihuacan, Xochicalco, Tolteken, Azteken
Zapoteken, Mixteken
Olmeken, El TajŪn, Zempoala
Maya
ChupŪcuaro, Schachttombecultuur, Tarasken
Zuid-Amerikaanse oudheid
Paracas-cultuur
Chavin-cultuur
Chibcha (Muisca, Tairona)
Nazca-cultuur
Coclť-cultuur
Mochica-cultuur (Moche)
Wari
Tiwanaku
Sicŗn
Inca
Aziatische oudheid
Klein-AziŽ
HebreeŽn
Hettieten
Meden
Perzen
FeniciŽrs
MesopotamiŽ
Sumer
Akkad
AssyriŽ
BabyloniŽ
Indische oudheid (Indusbeschaving)
Chinese oudheid
Japanse oudheid

In deze lijst hebben ze naar mijn vermoeden een hoop beschavingen onder een verzamelnaam gezet, ik kan namelijk een hoop beshavingen niet terugvinden in deze lijst. Ook zullen er een aantal beschavingen bij staan die niet zo interessant/belangrijk zijn, dat ze de moeite waard zijn om in mijn overzicht op te nemen.
Vandaar mijn verzoek om met beschavingen te komen die nog niet in mijn lijst stonden maar wel de moeite waard zijn om erin op te nemen.

Ik hoop dat dit wat duidelijker maakt waarom ik dit overzicht wil maken.

waanzin

waanzin

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 14:49

zeker toevoegen de FeniciŽrs (of PhoeniciŽrs ) groote concurent van de romeinen en grieken zeer belangrijk voor de scheeps bouw mischien zelf de eerste om de atlantie oceaan over te stekken zouwden zelf kaap de goede hoop geronde hebben verder belang uit stekende miltair tacktieken bekent van onder ander uit vinding van het doorzichtig glas
bijna al alfabeten stuenen op dat van de FeniciŽrs oa grieks en romeins enzo voort

edit ps in jouw lijst worden ze ook nog vermeld als Carthago . Carthago(wel het belangrijkste en meest gekent onder ander van hanibal) is eigenlijk gewoon een rijk van de FeniciŽrs

Veranderd door waanzin, 20 mei 2009 - 14:52

waanzin

waanzin

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 15:05

Etrusken zeer belangrijk voor de bouw kunst groot insperatie van de romeinen onder ander uitvinders van het gewelf de ronde boog baksteenen uit klein enzo voort
overlaping in jouw lijst van wikpedia met het oude Rome ook zeker te schrapen uit wiki lijst klein azie meer een gebied met groote mengeling aan culturen wel is waar maar toch eerder een gebied dan een volk

nlsander

nlsander

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 17:31

Bedank waanzin, die zijn allebei nieuw voor mij. Zal me er meteen verder in verdiepen.

Dan hebben we nu:
Azteken, Tolteken, Inca's, Maya's, Sumerians, Grieken, Romeinen, Persen, Egyptenaren, Babyloniers, Byzantines, Ottomanen, indusbeschaving, Chinezen, Assyriers, vikingen, mongolen, FeniciŽrs, Etrusken

Verder nog iemand suggesties?

waanzin

waanzin

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2009 - 08:55

Voeg verder maar toe de kelten en germanen voor hun groote invloed op ons taal en cultuur verder belang goed soldaten veroverde het romeins rijk en luid het eind van de oudheid in en de start van de middeleeuwen ook zeer gekend voor hun metaal bewerking thecnieken en uit vindingen op dit gebied.

nlsander

nlsander

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2009 - 15:21

Ja, goed gevonden inderdaad.

Ik moet aleen wel toevoegen dat voor zover ik weet het romeinse rijk nooit is veroverd.
De romeinen hadden de Teutonen (Germanen) toestemming gegeven om voet op romeinse grond te zetten.
Echeter omdat de Teutonen met zeer grote aantallen tegelijk het rijk in zijn getrokken, hebben ze niet goed kunnen integreren. Ze maakten ook nog gebruik van ruilhandel en zij weigerden dus ook gebruik te maken van het romeinse geld. Hierdoor is het romeinse geld zijn waarde kwijtgeraakt. Zo is is het romeinse rijk langzaam in barbarisme vervallen.

Ik kan er naast zitten hoor, maar dta is wat ik in een documentaire heb gezien.

dessiekev

dessiekev

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2009 - 14:52

Voeg verder maar toe de kelten en germanen voor hun groote invloed op ons taal en cultuur verder belang goed soldaten veroverde het romeins rijk en luid het eind van de oudheid in en de start van de middeleeuwen ook zeer gekend voor hun metaal bewerking thecnieken en uit vindingen op dit gebied.

Ja tuurlijk hebben de romeinen de germanen binnengelaten maar je moet je ook eens bedenken waarom he. De Germanen en romeinen leefden lange tijd naast elkaar. De romeinen begonnen hem te knijpen en hebben gekozen voor de makkelijke aanpak namelijk de germanen binnenlaten. Het liep echter helemaal anders dan gepland...

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2009 - 11:41

Ik zou de Moren ook toevoegen, hun invloed op het Iberisch schiereiland is zeer groot. En hoe staat het met de Hunnen?

En, al is het geen bevolkingsgroep, zou je ook geen religieuze groeperingen erbij voegen, zoals bijv. de katholieke kerk, de islam enz.?
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Chyr0n

Chyr0n

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 16:25

In deze docu wordt veel uitgelegd over oude beschavingen: http://www.wetenscha...howtopic=108909
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong
-Samuel Goldwyn-

nlsander

nlsander

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2009 - 11:57

Bedankt voor de link Chyron ik zal deze zeker gaan bekijken.

Ik heb al een beginnetje gemaakt voor het uiteindelijke overzicht.
Ik heb even snel wat jaartallen opgezocht op wikipedia, maar deze kloppen nog niet helemaal.
Ik ga me nu in ieder volk appart verdiepen en dan de juiste gegevens in het overzicht toevoegen. Ik zal dan ook m,eteen kijken welke andere informatie ik in het overzicht kan verwerken, zoals religies, oorlogen etc.
Ik heb alle germaanse stammen overiggens verzameld onder de naam "germanen".
Missen jullie nog een bevolkingsgroep in het overzicht, of hebben julie nog andere ideen dan hoor ik het graag.

zie hier het voorlopig overzicht:
(het betsaat uit 3 kolommen: jaartal van, jaartal tot, en opmerkingen)

---------------------------------------

Beschaving: jaartal van jaartal tot opmerkingen

EUROPA
FeniciŽrs 2750 BC 146 BC carthago
Etrusken 900 BC 100 BC italie
Grieken 800 BC 146 BC griekenland.
kelten 600 BC 100 BC voor het grootse deel veroverd door romeinen
germanen 600 BC a 400 AD onder andere de Galliers, Gothen, Teutonen en de franken. Veroverden west romeinse rijk.
moren 500 BC 800 AD spanje
Romeinse rijk 27 BC 476 AD het westelijke gedeelte
Vikingen (noormannen) 789 1100 scandinavie

AMERIKA
Maya's a 300 BC a tot nu
Tolteken a 1000 AD a 1200 AD
Azteken 1428 AD 1521 AD
Inca's a 1438 AD a 1532 AD

AZIE
Sumerians 5300 BC 1940 BC mesopotamie
Egyptenaren 3300 BC 332 BC
indusbeschaving 3300 BC 1300 BC
Assyriers 2000 BC 612 BC
Babyloniers 1780 BC 729 BC mesopotamie
Chinese keizerrijk 221 BC 1911 AD
Byzantines 395 AD 1453 AD Het oostelijke gedeelte van het latere romeinse rijk
mongolen 1206 AD 1405 AD
Ottomanen 1299 AD 1923 AD
hunnen 1800 BC 450 AD in 400 verdreven uit het oosten waardoor ze naar het westen trokken.

AFRIKA
Perzen 728 BC 330 BC

a=ongeveer

-------------------------------------------

Veranderd door nlsander, 17 juli 2009 - 11:59

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2009 - 12:12

Misschien kun je Amerika opdelen in Noord-Amerika en Zuid-Amerika waarin je bij Noord-Amerika de
indianen en de eskimo's opneemt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures