benaderingsregels

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 486

benaderingsregels

Wat vinden jullie van benaderingsregels?

En waarom

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: benaderingsregels

Ik denk dat dit niet bij klassieke natuurkunde thuishoort...

Maar het zou ook handig zijn als je iets duidelijker bent over wat je bedoelt met benaderingsregels. Bedoel je een soort beleefdheidsregels op het forum?
Dream no small dreams for they have no power to move men.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: benaderingsregels

neen tuurlijk niet benaderingsregels op uitkomsten bij fysica

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: benaderingsregels

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Bedoel je het numeriek benaderen van oplossingen?
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: benaderingsregels

kijk als de geg zijn

van een balk bv

2cm hoog

2.25cm breed

3.75 cm lang

dan is de inhoud

16.875cm³

maar omdat je bij die 2cm geen decimalen hebt is de inhoud

17cm³

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: benaderingsregels

Ik vind nauwkeurigheid erg belangrijk en heb het liefst dat alleen de uitkomst afgerond wordt.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: benaderingsregels

Ik vind de stelling nog steeds te vaag om een oordeel te kunnen geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: benaderingsregels

Ik denk dat je niet "benadering" maar "significate cijfers" bedoeld. En die regels zijn er niet voor niets...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: benaderingsregels

Ik vind ze dom. Als ik een rechthoek heb van 3 centimeter bij 3.01 centimeter dan is de oppervlakte 9.03 centimeter^2 en niet 9 centimeter^2. Ook is het afronden nu nergens voor nodig, zo vergroot men fouten alleen, en verkleint men ze niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: benaderingsregels

3 centimeter kan betekenen 3,499999.. cm, maar ook 2,5 cm en alle waarden daartussen in. In jouw voorbeeld is het oppervlakte dus ergens tussen 2,5 x 3,01 en 3,499999.. en 3,01

Dus tussen 7,525 en 10,53499999...

De uitkomst 9 is dus zelfs maar een benadering, de uitkomst 9,03 suggereert een veel grotere nauwkeurigheid.

Overigens is 3 natuurlijk niet hetzelfde als 3,00 !
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: benaderingsregels

Ik vind ze dom. Als ik een rechthoek heb van 3 centimeter bij 3.01 centimeter dan is de oppervlakte 9.03 centimeter^2 en niet 9 centimeter^2. Ook is het afronden nu nergens voor nodig, zo vergroot men fouten alleen, en verkleint men ze niet.


Mooi dat ik mijn foutenanalyse van Natuurkunde onvoldoende terug krijg, als je er helemaal geen rekening mee houd. En wat Jan-Meut al zegt, het is erg belangrijk. Als je twee dingen met elkaar gaat vermenigvuldigen. Je weet 1 ding helemaal niet precies en het andere op 10 cijfers achter de komma nauwkeurig, dan maken die tien cijfers achter de komma ook weer niet uit, de preciesie wordt verpest door het eerste. Het is een fout om dan die tien cijfers achter de komma nauwkeurigheid ook te projecteren op dat eerste cijfer waar je te weinig van afweet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: benaderingsregels

aaargh schreef:Ik vind ze dom. Als ik een rechthoek heb van 3 centimeter bij 3.01 centimeter dan is de oppervlakte 9.03 centimeter^2 en niet 9 centimeter^2. Ook is het afronden nu nergens voor nodig, zo vergroot men fouten alleen, en verkleint men ze niet.


Mooi dat ik mijn foutenanalyse van Natuurkunde onvoldoende terug krijg, als je er helemaal geen rekening mee houd. En wat Jan-Meut al zegt, het is erg belangrijk. Als je twee dingen met elkaar gaat vermenigvuldigen. Je weet 1 ding helemaal niet precies en het andere op 10 cijfers achter de komma nauwkeurig, dan maken die tien cijfers achter de komma ook weer niet uit, de preciesie wordt verpest door het eerste. Het is een fout om dan die tien cijfers achter de komma nauwkeurigheid ook te projecteren op dat eerste cijfer waar je te weinig van afweet.


En als ik nu die rechthoek met een elektronenmicroscoop precies 3 centimeter lang heb gemaakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: benaderingsregels

En als ik nu die rechthoek met een elektronenmicroscoop precies 3 centimeter lang heb gemaakt?
Precies 3 cm bestaat niet, maar als je hem heel goed hebt benaderd zou je 3,000000000000000 cm moeten opgeven.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: benaderingsregels

Overigens is 3 natuurlijk niet hetzelfde als 3,00 !
Ik quote 'm nog maar eens voor de duidelijkheid!!!

3,00 x 3,01 is natuurlijk wel 9,03 !
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: benaderingsregels

Overigens is 3 natuurlijk niet hetzelfde als 3,00 !
Ik quote 'm nog maar eens voor de duidelijkheid!!!

3,00 x 3,01 is natuurlijk wel 9,03 !
Eigenlijk zelfs dat nog niet, want x=3.00 wil zeggen 2.995 ;) x < 3.005, en y=3.01 wil zeggen 3.005 :?: y < 3.015

Dus 8.999975 :shock: x[.]y < 9.060075, wat binnen met significantie neerkomt op 9.00 ;) x[.]y < 9.06 (in plaats van 9.025 :?: x[.]y < 9.035)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer