[biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag. Voor mijn tentame Anw moet ik een enquete houden. Mijn onderwerp is genetische manipulatie bij mensen. Ik zou het zeer op prijs stellen als een aantal mensen deze voor mij in zouden willen vullen, dit helpt me heel erg! Het kost maar heel weinig tijd!

Dit is de enquete:

• Wat houd volgens u genetische manipulatie in?

• Bent u voor of tegen genetische manipulatie?

Ik ben voor genetische manipulatie. Ik ben tegen genetische manipulatie.

• Waarom heeft u bovenstaand antwoord gekozen?

• Hoever vind u dat wetenschappers mogen gaan met genetische manipulatie?

• Veel mensen vinden dat de natuur heeft bepaald dat sommige mensen een erfelijke ziekte hebben. Zouden wij als mensen daar dingen in mogen vernaderen volgens u met genetische manipulatie?

• Stel, u heeft een erfelijke ziekte. Zou u genetische manipulatie toe willen laten passen als u weet dat u dan genezen zou worden van die ziekte?

Bedankt voor u hulp!

Groetjes,

Kim van den Bos.

Leerling Gsg leo Vroman, Gouda.

Vwo 4.

Berichten: 8.614

Re: [biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

• Wat houd volgens u genetische manipulatie in?
Het kunstmatig ingrijpen in genen om zo de eigenschappen van een organisme te veranderen. Overigens ben ik van mening dat genetische manipulatie een nogal pejoratieve bijklank heeft en verkies ik de term genetische modificatie.
• Bent u voor of tegen genetische manipulatie?
Voor.
• Waarom heeft u bovenstaand antwoord gekozen?
Omdat ik ervan overtuigd ben dat genetische modificatie van organismen zeer veel nuttige toepassingen kent die de levenskwaliteit van de mens kunnen verbeteren.
• Hoever vind u dat wetenschappers mogen gaan met genetische manipulatie?
Ik ben voor een zeer grote wetenschappelijke vrijheid aangaande genetische modificatie, op voorwaarde dat het onderzoek degelijke toepassingen oplevert, dat ethische commissies toezicht houden op de ontwikkelingen en dat ook de mogelijke gevaren geëvalueerd worden.
• Veel mensen vinden dat de natuur heeft bepaald dat sommige mensen een erfelijke ziekte hebben. Zouden wij als mensen daar dingen in mogen vernaderen volgens u met genetische manipulatie?
Ja.
• Stel, u heeft een erfelijke ziekte. Zou u genetische manipulatie toe willen laten passen als u weet dat u dan genezen zou worden van die ziekte?
Ja.

PS: Neem ook even onze enquêtecode door.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2

Re: [biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

Bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

Alsnog verplaatst naar huiswerk.

Tip: als je reageert op het voorgaande bericht, hoef je het niet helemaal te quoten ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

• Wat houd volgens u genetische manipulatie in?
Het veranderen van de genetische eigenschappen.
• Bent u voor of tegen genetische manipulatie?
Voor.
• Waarom heeft u bovenstaand antwoord gekozen?
Omdat ik ervan overtuigd ben dat het nuttig is.
• Hoever vind u dat wetenschappers mogen gaan met genetische manipulatie?
Hangt af van het doel. Indien men een gewas resistent kan maken voor een schimmel, dan heeft dit overduidelijk een meerwaarde. Want dan hoeven we geen gevaarlijke fungiciden meer te spuiten.
• Veel mensen vinden dat de natuur heeft bepaald dat sommige mensen een erfelijke ziekte hebben. Zouden wij als mensen daar dingen in mogen vernaderen volgens u met genetische manipulatie?
Als we de kennis hebben, is het ethisch gezien misschien wel het beste om dat te doen.
• Stel, u heeft een erfelijke ziekte. Zou u genetische manipulatie toe willen laten passen als u weet dat u dan genezen zou worden van die ziekte?
Ja.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

• Wat houd volgens u genetische manipulatie in?
Ik ga hier even geen "volgens mij" doen, aangezien er een prima definitie gegeven is:
Het kunstmatig ingrijpen in genen om zo de eigenschappen van een organisme te veranderen.
• Bent u voor of tegen genetische manipulatie?
Ik ben voor genetische manipulatie...
Verborgen inhoud
... mits enige regulatie. Ik zou een schaal met "helemaal voor - grotendeels voor - neutraal - grotendeels tegen - helemaal tegen" hier eigenlijk beter gevonden hebben.

• Waarom heeft u bovenstaand antwoord gekozen?
Omdat ik denk dat - mits doordacht gebruik en binnen zekere beperkingen - genetische manipulatie vele voordelen kan hebben voor de mens.
• Hoever vind u dat wetenschappers mogen gaan met genetische manipulatie?
Deze vraag is een beetje ambigu. Onderzoek naar genetische manipulatie moet volgens mij kunnen tot op redelijk grote hoogte. Zolang het bij planten blijft moet het i.i.g. verder kunnen gaan dan de uitvoer van manipulatie met lucratieve doeleinden (waar beperkingen eventueel kunnen bestaan omdat de impact van een bepaalde modificatie nog niet geheel duidelijk is). Ik vind onderzoek naar genetische manipulatie bij (bijvoorbeeld) ratten ook gerechtvaardigd, indien het lijden voor de beestje enigszins beperkt kan blijven en er aanwijsbaar potentieel voordeel is.
• Veel mensen vinden dat de natuur heeft bepaald dat sommige mensen een erfelijke ziekte hebben. Zouden wij als mensen daar dingen in mogen vernaderen volgens u met genetische manipulatie?
Ja. Veel mensen spuien onzin.
• Stel, u heeft een erfelijke ziekte. Zou u genetische manipulatie toe willen laten passen als u weet dat u dan genezen zou worden van die ziekte?
Ja, maar ik vraag me af in hoeverre dit bij leven mogelijk is. Ongetwijfeld zal genetische manipulatie plaats moeten vinden vóór de geboorte. Je kan het dus per definitie nogal moeilijk vragen aan het klompje cellen waarop de modificatie zou worden uitgevoerd.
Bedankt voor u hulp!
Nee. Ik bedoel: ja! Ik bedoel: graag gedaan. Ah, dit was geen vraag meer.
Verborgen inhoud
Sorry voor de flauwe humor.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

• Wat houd volgens u genetische manipulatie in?
Gericht ingrijpen in het genoom van een organisme om zo (een) gewilde aanpassing(en) te bewerkstelligen.
• Bent u voor of tegen genetische manipulatie?
Ik ben voor genetische manipulatie als het op verantwoordelijke wijze beoefend wordt, vooral rekening houdend met de ecologie.
• Waarom heeft u bovenstaand antwoord gekozen?
Het is een technologie als een ander. Ik denk er net hetzelfde over als bij andere technologieën, al heeft GM een streepje voor door zijn grote potentieel.
• Hoever vind u dat wetenschappers mogen gaan met genetische manipulatie?
Zolang ze lange termijn neveneffecten in gedachten houden (m.a.w. als belangrijke factor in hun beslissingen verwerken) en biodiversiteit kunnen vrijwaren: heel ver.
• Veel mensen vinden dat de natuur heeft bepaald dat sommige mensen een erfelijke ziekte hebben. Zouden wij als mensen daar dingen in mogen vernaderen volgens u met genetische manipulatie?
Hangt ervan af wat een erfelijke ziekte wordt genoemd. Sommigen hebben nu eenmaal ook voordelen of mogelijke voordelen in andere omstandigheden, of hebben slechts heel subjectieve nadelen (ik denk bijvoorbeeld aan homoseksualiteit, even aannemend dat het daadwerkelijk genetisch zou zijn). Deze genetische diversiteit moet in stand gehouden worden met oog op de overlevingsdynamiek van de menselijke soort.

Maar er zijn natuurlijk enkele aandoeningen die hier buiten vallen en best verholpen worden.
• Stel, u heeft een erfelijke ziekte. Zou u genetische manipulatie toe willen laten passen als u weet dat u dan genezen zou worden van die ziekte?
Ik zie niet meteen hoe dat mogelijk is, maar, naargelang de aard van de ziekte, waarschijnlijk wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

• Wat houd volgens u genetische manipulatie in?

Door het veranderen van de genen de vooraf gewenste uitkomst krijgen.

• Bent u voor of tegen genetische manipulatie?

Ik ben voor genetische manipulatie.

• Waarom heeft u bovenstaand antwoord gekozen?

Noodzakelijk om tot nieuwe inzichten te komen bij de behandeling van verschillende aandoeningen.

• Hoe ver vindt u dat wetenschappers mogen gaan met genetische manipulatie?

Zo lang de baten hoger zijn de kosten moet het kunnen. Hoe hoog de baten en kosten zijn...daar hebben

we knappere koppen voor die dat prima kunnen inschatten. Als individu heb je daar toch geen zeggenschap over.

• Veel mensen vinden dat de natuur heeft bepaald dat sommige mensen een erfelijke ziekte hebben. Zouden wij als mensen daar dingen in mogen vernaderen volgens u met genetische manipulatie?

Ja

• Stel, u heeft een erfelijke ziekte. Zou u genetische manipulatie toe willen laten passen als u weet dat u dan genezen zou worden van die ziekte?

Ja
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

• Wat houd volgens u genetische manipulatie in?

Het bewust genetisch veranderen van een organisme

• Bent u voor of tegen genetische manipulatie?

Voor

• Waarom heeft u bovenstaand antwoord gekozen?

Er bestaan verschillende toepassingen en stuk voor stuk valt er veel winst te behalen.

Van efficiëntere landbouw tot het voorkomen van vrijwel alle ziektes.

• Hoe ver vindt u dat wetenschappers mogen gaan met genetische manipulatie?

Heel ver zolang maar voldoende bewezen is dat de gebruikte toepassing veilig is zonder nadelen.

Denk aan gen therapie voor volwassenen en/of embryo's om ernstige ziektes uit ons systeem te halen.

1 Generatie ziektes uitbannen en de mensheid is verlost van talloze ziektes.

Nogmaals is dit verre toekomst muziek en moet bijna volledig bewezen zijn dat het absoluut veilig is.

• Veel mensen vinden dat de natuur heeft bepaald dat sommige mensen een erfelijke ziekte hebben. Zouden wij als mensen daar dingen in mogen vernaderen volgens u met genetische manipulatie?

De natuur is lang niet perfect. Binnen zoveel jaar zal onze kennis een goede aanvulling zijn op de fouten die de natuur niet (meer) uit ons genoom kan halen. Sinds de eerste verzorging bij een gebroken been bij de holenmens probeerd de mens al de natuur te veranderen. Medicijnen waren de volgende stap en genetische manipulatie is gewoon weer een stapje verder.

• Stel, u heeft een erfelijke ziekte. Zou u genetische manipulatie toe willen laten passen als u weet dat u dan genezen zou worden van die ziekte?

Zonder twijfel.

Ypsilon
Ja, maar ik vraag me af in hoeverre dit bij leven mogelijk is. Ongetwijfeld zal genetische manipulatie plaats moeten vinden vóór de geboorte. Je kan het dus per definitie nogal moeilijk vragen aan het klompje cellen waarop de modificatie zou worden uitgevoerd.
Genetische manipulatie kan ook bij volwassenen plaatsvinden. Het zogenaamde Gentherapie.

Toegegeven dat het moeilijk is en nog niet zo heel veel succes heeft, maar het gaat steeds beter.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: [biologie] genetische manipulatie: vraag voor tentamen

• Wat houd volgens u genetische manipulatie in?
Doel bewust veranderingen aanbrengen in het programma van levende wezens.
• Bent u voor of tegen genetische manipulatie?
Zowel voor als tegen.
• Waarom heeft u bovenstaand antwoord gekozen?
Je kunt hier niet absoluut of categorisch in zijn. Ik bezie GM al een technologie met potentieel zowel voor- en nadelen. Ik ben vervolgens voor de voordelen en tegen de nadelen.

Kunnen we de meeste voordelen hebben zonder de nadelen? Ik denk het wel. Maar er zullen heus wel enkele onbedoelde, onvoorziene gevolgen plaats vinden.

Waar ik een mogelijk gevaar zie is in het verlenen van Intellectuele Privileges op DNA sequenties, tests op de aanwezigheid van bepaalde mutaties, etc. Het leven is van ons allemaal en het mag niet zo zijn dat een enkele multinational door GM langzaam maar zeker volledige controle krijgt over de wereld voedselproductie.

Overigens, GM is mogelijk op zeer kleine schaal. Het zou mij niet verbazen als veel van de vooruitgang zal voortkomen uit Bio-hackers die in hun garage bezig zijn.
• Hoever vind u dat wetenschappers mogen gaan met genetische manipulatie?
Goede vraag. Ik heb geen idee hoever ze zouden kunnen gaan.

Ik neem aan dat het ontwikkelen van een zeer dodelijke ziekte niet direct het doel is van elke wetenschapper?

Waar ik mij meer zorgen om maak is onnozelheid en onwetendheid.
• Veel mensen vinden dat de natuur heeft bepaald dat sommige mensen een erfelijke ziekte hebben. Zouden wij als mensen daar dingen in mogen vernaderen volgens u met genetische manipulatie?
Ja.
• Stel, u heeft een erfelijke ziekte. Zou u genetische manipulatie toe willen laten passen als u weet dat u dan genezen zou worden van die ziekte?
Ja, al was het maar om te voorkomen dat ik het door zou geven aan mijn toekomstige kinderen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer