Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

Moderator: Rhiannon

Reageer

Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

Ik zat vandaag in de trein naar mn stage en zoals iedere morgen lees ik dan de metro...nu stond hier in dat de hogeschool van amsterdam oftewel de hva een nieuwe studie start in sept.2005 namelijk forensisch onderzoek, nu vroeg ik me af of iemand het volgende weet...je krijgt bij de studie natuurkunde , scheikunde en biologie, zou dit dan niet een studie zijn om aansluitend geneeskunde tegaan doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

Wat ik van deze opleiding heb begrepen is dat men eerst je bach. moet halen eer je met deze opleiding begint. Dus om op jou vraag antwoord te geven: nee. Echter je kan altijd gewoon met een nieuwe opleiding beginnen.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

nee het is gewoon een hbo studie die je meteen vanuit havo, vwo of mbo4 kunt gaat doen... je hoeft hier neit eerst je bachelor voor te halen dat is wel het geval voor de universitaire studie van forensische wetenschappen...maar is er dan een andere hbo opleiding waar geneeskunde direct op aansluit?zonder dat je bepaalde cursussen moet gaan doen om vakken zoals scheikunde en natuurkunde en biologie te behalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

Zoals jij je vraag stelt komt het zo op mij over: Je hebt eerst geneeskunde gedaan, daarna wil je nog een HBO studie gaan doen. (beetje vreemd :S) heb ik het zo goed?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

Aangezien de toelating tot geneeskunde in een modderpoel vol regels gevangen zit, zou ik er niet op rekenen. Maar het zou wel kunnen, bij de (uni) opleiding Medische Natuurwetenschappen zeiden ze ook dat er veel en goede overstappen waren naar geneeskunde (in de toekomst misschien zelfs na bachelor in master geneeskunde instromen), en die opleiding is erg nieuw.

(voor mij was het een reden om die opleiding van mijn lijstje met potentiele vervolgopleidingen af te halen...want ik wil de theorie in, niet de praktijk.)

Ik zou zeker vragen wat de mogelijkheden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

Ik had ook een vraagje over deze opleiding:

Ik zit in de opleiding biomedische laboratoriumtechnieken

als ik forensisch onderzoek zou willen gaan volgen moet ik deze richting dan volledig volgen of enkele jaren bijdoen uit deze richting?

of zou ik rechtstreeks naar de master opleiding kunnene via een schakelprogramma?

Met mijn richting kan ik afstuderen als klinisch laborante of als biologisch en farmaceutisch laborante welke van die 2bied dan meer voordelen als ik forenschische wou gaan willen doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

Of je een schakelprogramma moet volgen hangt heel erg af van je vooropleiding. Je zal waarschijnlijk wel een schakelprogramma nodig hebben om vanaf het HBO naar het WO door te stromen. DWZ: nadat je op HBO niveau je master hebt gehaald, zal je nog een half jaar tot een jaar een schakelprogramma moeten volgen om vervolgens een master op WO niveau te kunnen doen.

Ik wil je wel meteen waarschuwen dat forensisch onderzoek mede dankzij CSI e.d. ontzettend populair is geworden, echter zoals vaker het geval is met televisie programma's, is het alles behalve een accurate beschrijving van de werkelijkheid. Afgaande op je vooropleiding heb je dit zelf ook al wel bedacht, lijkt me zo. Dit is dan ook niet echt het grootste probleem. Het werkelijke probleem is de werkgelegenheid. Forensisch onderzoek is allemaal leuk en aardig, er is echter bijna geen werk in te vinden. Nu zal je met je vooropleiding op HBO niveau wel een baan kunnen vinden, alleen is het dan een beetje zonde van het geld en tijd wat je erin hebt gestopt. Tevens kom je dan onder je niveau te werken, wat de uitdaging ook sterk doet verminderen.

Biologisch laborant biedt beter aansluitmogelijkheden dan farmaceutisch laborant, lijkt me. Wil je dit zeker weten, dan zal je toch echt contact op moeten nemen met de decaan van je opleiding, danwel de decaan van de opleiding welke je wilt gaan volgen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

Het Van Hall instituut heeft een goeie forensische afstudeer richting van biotechnologie:

http://www.vanhall-larenstein.nl/MajorsInV...icSciences.aspx
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

Het is waar wat je zegt.

De richting die ik nu volg doe ik immers ook heel graag, de labo's zijn fantastisch.

Maar ik heb mij altijd al meer aangertrokken gevoelen tot de forensische.

En als ik de biologische richting kies zit daar immers ook de farmaceutische richting aan vast. De medische staat er enkel los van.

Op de site heb ik ook eens rond gekeken maar van sommige afkortingen snap ik

echter niets ik heb ze opgezocht maar wij gebruiken heel andere termen.

Ik heb een mail gestuurd naar de hogeschool in Amsterdam op te zien wat zij

hiervan denken.

Als zij zeggen dat ik maar een deel van de opleiding moet doen denk ik wel dat ik

dit wel ga doen, werken onder mijn niveau is voor mij niet echt zo een ramp door mijn vooropleiding.

Maar we zullen zien wat Amsterdam zegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Opleiding forensisch onderzoek: aansluitend geneeskunde?

Ik las laatst ergens (ik weet niet in hoeverre dit klopt) dat er in Nederland ongeveer 100 mensen werkzaam zijn in de forensisce wetenschappen. Toen de master Forensic Science begon waren er gelijk al 100 aanmeldingen...

Je kan dus zelf bedenken dat de kans dat je hierin een baan zal vinden, met zoveel concurentie en zo weinig arbeidsplaatsen, nihil is!
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer