[wiskunde] toepassingen op integralen (3)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[wiskunde] toepassingen op integralen (3)

Opgave:

Bereken de oppervlakte van het deel van het vlak begrensd door de kromme met poolvergelijking
\(r = a(1 + 2\cos(\phi))\)
.[/i]

Mijn oplossing:
\(\begin{array}{rcl}S & = & \dfrac12 \displaystyle \int_{\phi_1}^{\phi_2} r^2 \mbox{d}\phi \\&& \\& = & \dfrac{a^2}{2} \displaystyle \int_{\phi_1}^{\phi_2} (1 + 2\cos(\phi))^2 \mbox{d}\phi \\&& \\& = & \dfrac{a^2}{2} \displaystyle \int_{\phi_1}^{\phi_2} (1 + 4\cos(\phi) + 4\cos^2(\phi)) \mbox{d}\phi \\&& \\& = & \dfrac{a^2}{2} [3\phi + 4\sin(\phi) + 2\sin(\phi)\cos(\phi))]_{\phi_1}^{\phi_2}\end{array}\)
Wederom is het integreren niet echt het probleem, maar eerder het bepalen van de grenzen. Ik weet namelijk niet hoe ik
\(\phi_1\)
en
\(\phi_2\)
kan bepalen. Ik neem aan dat het hier gaat om de verticale raaklijnen van deze kromme, met vergelijking
\(\phi = \phi_1\)
en
\(\phi = \phi_2\)
, maar hoe vind ik die?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] toepassingen op integralen (3)

EDIT: Laat maar, ik ben eruit.

Ik moet de vergelijking van een verticale vinden en die heeft richtingscoëfficiënt oneindig. De richtingscoëfficiënt van de raaklijn aan een kromme met gegeven poolvergelijking wordt gegeven door:
\(\phi_1 = 0\)
en
\(\phi_2 = \frac{2\pi}{3}\)
:
\(S = \dfrac{a^2}{2} [3\phi + 4\sin(\phi) + 2\sin(\phi)\cos(\phi))]_0^{\frac{2\pi}{3}} = \dfrac{a^2}{2} \left(2\pi + 2\sqrt{3} - \frac{\sqrt{3}}{2}\right) = \dfrac{a^2}{2} \left(2\pi + \frac{3\sqrt{3}}{2}\right)\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 194

Re: [wiskunde] toepassingen op integralen (3)

r > 0, dus cos(phi) >= -1/2 of phi tussen -(2/3)\pi en (2/3)\pi.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] toepassingen op integralen (3)

Heb je een plaatje gemaakt?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] toepassingen op integralen (3)

EDIT: Ik ben er een rommeltje van het maken. Door herhaald wijzigen en kopiëren zijn enkele zaken de mist in gegaan. Gelieve het stukje "Ik moet de vergelijking van een verticale vinden ... wordt gegeven door:" te beschouwen als onzichtbaar (of, mocht een moderator dit lezen, daadwerkelijk te verwijderen.

Dankzij yoralins hint zie ik nu ook dat ik slechts de halve oppervlakte heb berekend en dat ik het geheel nog moet vermenigvuldigen met 2.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer