Nederlands voor anderstaligen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Nederlands voor anderstaligen

In het kader van mijn scriptie over de Wet Inburgering vroeg ik me het volgende af:

Is het Nederlands een door anderstaligen moeilijk te leren taal en zo ja, hoe komt dat? Kun je zeggen dat het Nederlands een abstracte taal is?

Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op. Ik hoor ook graag waar dit terug te vinden is, ivm de bronvermelding ;)

Berichten: 119

Re: Nederlands voor anderstaligen

Is het Nederlands een door anderstaligen moeilijk te leren taal en zo ja, hoe komt dat?
Ja, omdat het verschilt van de hunne

Berichten: 373

Re: Nederlands voor anderstaligen

Ja, omdat veel Nederlanders bij contact met anderstaligen direct overspringen op het Engels zodra ze merken dat dat een vloeiender gesprek oplevert en de anderstalige in Nederland zo maar weinig kans krijgt om het Nederlands daadwerkelijk in de praktijk te oefenen.

Berichten: 83

Re: Nederlands voor anderstaligen

Dat hangt volgens mij van nogal wat factoren af: moedertaal van de spreker, leeftijd van de spreker (voor kinderen is het aanzienlijk makkelijker), kan je al andere vreemde talen behalve je moedertaal, ben je goed in het leren van talen, motivatie, blootstelling aan het Nederlands, durf je Nederlands te praten (ook als je nog fouten maakt). Om er maar een paar te noemen.

Hier is vast een hoop literatuur over te vinden, dus duik eens een bibliotheek in.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nederlands voor anderstaligen

LimboLil schreef:In het kader van mijn scriptie over de Wet Inburgering vroeg ik me het volgende af:

Is het Nederlands een door anderstaligen moeilijk te leren taal en zo ja, hoe komt dat?
Dit is relatief, moeilijker dan wat? Moeilijker dan geen vreemde taal leren? Ja.
Kun je zeggen dat het Nederlands een abstracte taal is?
Dit begrijp ik niet. Wiskunde is een abstracte taal.

Nederlands is niet veel anders dan engels of duits. Basseer het daar op.

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Nederlands voor anderstaligen

Zoals al door anderen gezegd is, het hangt o.a. af van de moedertaal van de anderstalige. Mensen die met Duits of Middle English overweg kunnen, zullen de eigenaardigheden van Nederlandse uitspraak makkelijker herkennen dan bijvoorbeeld iemand die alleen Frans spreekt. (Het bereik van klanken die gewoon zijn in Franse uitspraak is kleiner. Onderzoek van Belgische taalkundigen hierover is wellicht interessant voor je.)

Mensen die Duits beheersen zullen weinig moeite hebben met jij/u/jullie of de/het, terwijl iemand die alleen Engels spreekt er de zogenaamde logica van niet zo vlug door zal hebben. Oh, en mensen die in het Duits kunnen tellen zijn al gewend aan de soms vreemde manier waarop getallen worden verwoord (vijfenvijftig vs. vijftigvijf).

De mate van blootstelling aan de te leren taal was al genoemd, maar ter aanvulling: total immersion, dat men alleen de te leren taal gebruikt zonder terug te vallen op de moedertaal (of een andere taal), vergemakkelijkt en versnelt het leren enorm (in ieder geval gedurende de eerste paar maanden).

Nederlandse spelling is een verhaal apart; aangezien de meerderheid van Nederlanders niet goed lijkt te kunnen spellen, laat ik dat onderwerp over aan een neerlandicus.

Reageer