[natuurkunde] evenwichtshoek met moment?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

[natuurkunde] evenwichtshoek met moment?

Gegeven:

OA = 4 m

OB = 2 m

Gevr.

Bepaal de evenwichtshoek alpha.

Waarschijnlijk is dit een zeer simpele oefening. Ik vraag ook niet voor ze op te lossen, een link met wat uitleg rond dit onderwerp is al meer dan genoeg. Ik heb begrepen dat je dit met een moment moet oplossen ?
Bijlagen
Opgave.png
Opgave.png (8.86 KiB) 200 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [natuurkunde] evenwichtshoek met moment?

Waarschijnlijk is dit een zeer simpele oefening.
Gaat wel ja.

moment links = - moment rechts (maar dat teken is hier niet zo belangrijk, als je maar beseft dat F1 linksdraaiend werkt, en F2 rechtsdraaiend)

Dus F1·l1 = -F2·l2

F1 en F2 zijn bekend, althans hun verhoudingen, als je nog even neit doorzichtig met die onbekende G werkt, vul dan voor mijn part voor G 40 N in of zo, zie je wat je doet. .

Die krachten grijpen namelijk aan middenop elke staaf, althans, ik ga ervan uit dat het gewoon de zwaartekrachten op de staven voorstellen.

krachtarmen l1 en l2 moet je altijd meten loodrecht op de werklijn van de kracht

Komt er nu op aan een beetje properder op schaal te tekenen om een idee te krijgen van de uitkomst, en dan eens netjes wat goniometrie toe te passen.
brambe.png
brambe.png (9.86 KiB) 205 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer