Springen naar inhoud

[fysica] massa-veersysteem

• Log in om te kunnen reageren

dritje

dritje

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2009 - 14:03

http://www.phys.uu.n...ertrilling.html

Als je bv bij de snelheid ziet dat het rode bolletje naar boven wijst, maar nog onder de x-as bevindt, wat voor waarde heeft dit dan?
Als er wordt gevraagd hoelang v naar boven wijst, wil dit dan zeggen heel het stuk van onder de x-as tot er boven (T/2) of slechts het stuk boven de x-as dat naar boven wijst (T/4)?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Astromer

Astromer

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2009 - 16:03

Ik verwacht dat je met het rode balletje naar boven wijst bedoeld dat het balletje omhoog gaat maar onder de 0 lijn blijft bij het v,t diagram? In dat geval geldt dat de snelheid nog steeds negatief is (de veer gaat nog verder naar beneden). Alleen gebeurd dit minder snel omdat de versnelling verminderd.

Dit betekend ook dat het gehele stuk boven de 0 lijn zorgt dat de snelheid omhoog gaat, eerst met een toenemende versnelling en daarna met een afnemende. Dus in dit geval (T/2)

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2009 - 22:13

Stel dat de u-t-grafiek (uitwijking-tijd-grafiek) beschreven wordt door LaTeX , met de uitwijking in centimeters en de tijd in seconden. De trillingstijd bedraagt dan LaTeX . De snelheid is omhooggericht tussen een minimum en een maximum. De eerste keer dat de snelheid omhooggericht is, is dus op het interval LaTeX . Dat duurt dus steeds LaTeX seconden en dat is dus inderdaad LaTeX

De snelheid is te berekenen met de afgeleide. Als LaTeX , dan is de afgeleide LaTeX . Door beredeneren kon je al weten dat de snelheid maximaal is bij LaTeX en dat de snelheid 0 is bij LaTeX met k=1,2,3,... De eenheid van de snelheid is hier dus cm/s

De tweede afgeleide is overigens de versnelling: LaTeX De eenheid is hier LaTeX .

Afgelegde weg is te berekenen met een integraal. De afgelegde weg van 0 tot LaTeX seconden is dus te berekenen met de integraal:
LaTeX

Veranderd door Puntje, 23 mei 2009 - 22:28

dritje

dritje

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2009 - 10:48

Ik denk dat ik het snap.
Hoe kun je mbv de site, de kracht interpreteren?
Als ik het zo bekijk, lijkt de kracht nul te zijn in het evenwichtspunt en de grootte van de kracht neemt toe als de massa beweegt van de evenwichtsstand naar de uiterste stand.
Of zie ik het weer verkeerd?

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2009 - 12:13

De kracht wordt beschreven door de wet van Hooke: LaTeX
Hier in is C de veerconstante (N/m).
Dit bevestigt inderdaad wat jij zegt. ;)

Edit:

Je kunt overigens aan algemene notatie gebruiken voor het interval waarbij de snelheid omhooggericht is. Dat is dus LaTeX met k = 1,2,3...

Veranderd door Puntje, 24 mei 2009 - 12:19

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2009 - 14:17

Als ik het zo bekijk, lijkt de kracht nul te zijn in het evenwichtspunt

Bedenk waarom dat punt evenwichtspunt, of evenwichtsstand heet........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures