[fysica] interferentie van em golven (tralie)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

[fysica] interferentie van em golven (tralie)

Help, ik zit in de knoop!

monochromatisch licht schijnt op een tralie, waardoor we dus N coherente lichtbronnen krijgen gescheiden door een zelfde afstand a. Op een afstand (b) oneindig zo ongeveer krijgen we volgend interferentiepatroon:

maxima: x = n * golflengtge * b / a

tussenliggende maxima : x = n /m * golflengte * b / a (met m = N -1)

OK, deze 2 begrijp ik denkek nog wel denk ik: voor de maxima is het logisch dat als tussen 2 openingen een golflengte verschil is in afstand tot het punt , dan is er voor alle stralen een veelvoud van de golflengte verschil. Voor de tussenliggende maxima zijn er stralen die niet naast elkaar liggen die ook een veelvoud van de golflengte(L) verschillen in afstand tot het punt. maar nu:

minima : r1 – r2 = n λ + λ/100 ==> r1 – r51 = 50 (n λ + λ/100) = m λ + λ/2 ==> destructieve interferentie (even van een powerpoint gehaald van uit de les)

nu krijgen we volgens mn cursus een minima van 0, maar ik begrijp niet waarom dit zo zou zijn ? tussen de 1ste en 51 straal ontstaat inderdaad destructieve interferentie , maar wat met de andere stralen zij gaan toch niet allemaal destructief interfereren ? hoe kan je dan spreken over een minimum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] interferentie van em golven (tralie)

Op een afstand (b) oneindig zo ongeveer krijgen we volgend interferentiepatroon:
het onderstreepte deel snap ik niet. Oneindig ver weg heb je volgens mij geen interferentiepatroon meer over.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer