Krachtwerking

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Krachtwerking

Hallo,

Ik heb morgen examen fysica. We hebben een aantal denkvragen gekregen die ik nu probeer op te lossen maar ik blijf vast zitten bij volgende vraag :

Er is een miniscuul deeltje, dat zich bevindt op een oneindig verre afstand van de aarde. Op dit deeltje wordt een kleine kracht uitgeoefend, richting aarde. Er wordt bij wijze van spreken een klein tikje tegen gegeven in de richting van de aarde. Met wat voor kracht zal dit deeltje de aarde bereiken.

Ik hoop dat iemand van jullie hier het antwoord op weet of mij op weg zou kunnen helpen want ik zie niet in hoe ik eraan moet beginnen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Krachtwerking

Omdat de afstand oneindig is zal het deeltje oneindig versnellen.

En zal zijn inpuls dus met een oneindig grote snelheid beginnen.

Als je er van uit mag gaan dat de ruimte een perfect vacuum is,(wat het niet is)

Denk ik

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Krachtwerking

Bereken het verschil in potentiële energie op oneindig en aan het aardoppervlak. Dan ken je de kinetische energie, de snelheid en het momentum.

Dit geeft: mv²/2=GMm/r

Met M =de aardmassa, G =gravitatiekonstante, m =massa van het deeltje, r =aardstraal, v =de snelheid waarmee het deeltje op de aarde botst (als je bij r 100km bijtelt is v de snelheid waarmee het deeltje de atmosfeer in gaat).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Krachtwerking

Op voorwaarde dat v/c << 1, anders gaat relativiteit een rol spelen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Krachtwerking

zelf kom ik uit op ongeveer 350km/s. Lijkt mij nog redelijk ver van c verwijdert. Verder is het gravitatieveld van de aarde ook niet veel zaaks. Ik denk dat de klassieke benadering redelijk is.

De post staat ook bij klassieke natuurkunde.

Reageer