Springen naar inhoud

[natuurkunde] energie om water op te warmen

• Log in om te kunnen reageren

vragerke

vragerke

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2009 - 01:46

Ik lees zonet in een lezersbrief van een bekend weekblad volgende bewering die ik niet kan volgen.
De schrijver stelt dat een electrisch vermogen van 15 W voldoende zou zijn om 1 liter water in 20 seconden op te warmen van pakweg kamertemperatuur tot verdamping.
Als dat zou waar zijn dan zou mijn energiefactuur er heel wat vrolijker uitzien.
Volgens mij is dit dus niet juist. Ik dacht dat 1 Joule gelijk was aan 1 W seconde. Dus zou de benodigde energie in bovenstaand verhaal overeenkomen met 300J of 300Ws.
Zonder zelfs nog maar enigzins rekening te houden met "rendement verlies" zou een waterkoker van ca 1000W toch al gauw minstens 1 minuut en waarschijnlijk langer nodig hebben om 1 liter water op te warmen tot kookpunt.
Dat betekent dan toch minstens 60000Ws of 0,016kWh.

Of heb ik het helemaal fout en de briefschrijver toch gelijk.
mvg ;)

Veranderd door Jan van de Velde, 24 mei 2009 - 08:49

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Emveedee

Emveedee

• >250 berichten
  • 585 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2009 - 02:08

Je kunt de energie die nodig is om een stof op te warmen berekenen met de formule:
LaTeX . Q is hierin het aantal Joule, m de massa van je stof, C de soortelijke warmte en LaTeX het temperatuursverschil.

Om 1 liter water op te warmen, dat is ongeveer 1 kg, van 20 graden naar 100 graden heb je dus:
LaTeX nodig. Om het te laten verdampen is zelfs nog meer energie nodig...
Give a man a fire and he's warm for a day. Set a man on fire and he's warm for the rest of his life.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2009 - 08:43

Dag Vragerke, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2009 - 08:51

De schrijver stelt dat een electrisch vermogen van 15 W voldoende zou zijn om 1 liter water in 20 seconden op te warmen van pakweg kamertemperatuur tot verdamping.

volgens het sommetje van Emveedee dus eerder 15 kW.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures