[Folding] gpu of cpu

Moderator: Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 25

[Folding] gpu of cpu

Hallo,

Mijn vorige computer was jammer genoeg wat traag om f@h te draaien, nu heb ik net nieuw toestel en ik vroeg me af of ik de beste resultaten met cpu (coreI7) of gpu (ati4890) zou behalen?

Alvast bedankt

Berichten: 422

Re: [Folding] gpu of cpu

Op zo'n computer? Een combinatie van beide ;)

CPU: Draai de smp-client als je je computer veel aan hebt staan (deadlines zijn kort) 32 bit OS / 64 bit OS

Aangezien je over een i7 beschikt, raad ik je zeker aan 2 smp-clients te draaien.

Indien je niet zo vaak vouwt, laat je gewoon standaardclients draaien, het aantal is afhankelijk van hoeveel cpu je gpu vraagt, zorg steeds dat de gpu voldoende zuurstof krijgt om te werken.

GPU: Guide

Laat maar weten hoe het loopt of welke vragen je nog hebt! :P
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 25

Re: [Folding] gpu of cpu

Indien je niet zo vaak vouwt, laat je gewoon standaardclients draaien, het aantal is afhankelijk van hoeveel cpu je gpu vraagt, zorg steeds dat de gpu voldoende zuurstof krijgt om te werken.
Hi , bedankt voor de info.

Ik gebruik de gpu client en één standardclient momenteel.

Hoe kan ik controleren of de gpu genoeg 'zuurstof' krijgt om te werken?

Mijn 'cpu usage' bedraagt ongeveer 30 procent en de activity van mijn gpu 96/99 procent (+-68 graden)

mvg

Berichten: 422

Re: [Folding] gpu of cpu

Bekijken hoeveel ppd* de gpu verwerkt enerzijds mét de cpu-clients draaiende, anderzijds zonder. Als hier een duidelijk verschil in te merken valt, betekent het dat de gpu niet voldoende aanvoer krijgt van de cpu omdat die ander werk te doen heeft. Echter, met jouw cpu zou ik me niet te snel zorgen maken daarover :P . Je draait voor de cpu nu slechts op 1 client, dus je gebruikt slechts 1 core van je i7. Afhankelijk van het besturingssysteem vraagt je gpu-client ook een core. Draai je windows? XP of vista? Lees voor mijn gemak misschien ook eens het topic in de link hieronder door ;)

*ppd:points/day (Zie ook uitleg in ander topic)

Hou ons op de hoogte van de vorderingen :P
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 25

Re: [Folding] gpu of cpu

Vista x64 met 6gig DDR3

Berichten: 422

Re: [Folding] gpu of cpu

Dan heb je normaal gezien zeer weinig cpu nodig voor je gpu-client. Ik heb een analoog systeem (corei7 920 en 2 9800GX2's), ook op vista 64 bit. Bij mij hebben draaien er 4 gpu-clients (op elke gpu 1), die samen maximaal 5% cpu vragen. Ik draai 4 spm-clients, weliswaar via vmware in een linuxdistributie (behoorlijk gecompliceerd). Hierdoor kan ik wel 6000 ppd uit mijn cpu halen. Het eenvoudigste lijkt mij 4 standaard cpu-clients, of 2 smp-clients. (afhankelijk van de tijd die je bereid bent te folden omwille van de deadlines)

PS hou steeds de temperaturen van de cpu, gpu in de gaten ;)
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 25

Re: [Folding] gpu of cpu

Ben nu 4 standaardclients aan het draaien en 1 gpu (cpu usage gaat nu tot 70 %)

Hopelijk smelt mijn pc niet ;)

Berichten: 25

Re: [Folding] gpu of cpu

Zijn dit normale temperaturen volgens u?

http://img207.imageshack.us/img207/599/tempcpu.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Folding] gpu of cpu

Tenzij je een laptop gebruikt (wat ik niet vermoed adhv je configuratie) zijn die wel aan de hoge kant. Indien mogelijk zou ik een andere koeler installeren of de case openlaten ofzo. Aan deze temperaturen kan je CPU schade beginnen oplopen (ik zeg niet dat dit zeker gaat gebeuren, het hangt ook nog een beetje af van hoe dicht de temperatuursensoren op je CPU hangen).

Berichten: 25

Re: [Folding] gpu of cpu

Ik gebruik de standaard core i7 920 cooler. En mijn case (Asus300 denk ik) heeft 2 fans die beide op 'high' staan.

Hieronder de temperaturen bij het gebruik van enkel de Gpu client:

http://img207.imageshack.us/img207/967/1gpu.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Folding] gpu of cpu

Ik heb toch maar wat info gezocht over de CPU:
What we have found is that Intel Core i7 CPUs have extremely good temperature tolerance. Not only are they made with a Hi-K silicon which is able to withstand higher temperatures, but they have very good power management. There are more transistors dedicated to power management on Core i7 CPUs than there were transistors in the original Pentium Pro CPU! What we’ve found is that the Intel Core i7 CPUs throttle down their speed starting at 100C. So, 100C is the maximum operating temperature of Intel Core i7. However, due to the great power management, we have never seen instability due to temperature. We can run full stress testing at 100C and have no errors. Of course, that’s not a good idea, but my point is that the excellent management features reduce the risk of high temperature.

Our recommendation is to keep Intel Core i7 CPUs under 80C. That gives you a healthy margin in case you’re running a heavy load on your CPU on a particularly hot summer day. Due to the manufacturing process of Intel Core i7, and the improved power management features, we’re comfortable at up to 80C, even though this would be considered a very hot temperature with an Intel Core 2 Quad CPU.
100°C lijkt dus écht wel het maximum.

Berichten: 25

Re: [Folding] gpu of cpu

Bedankt, ik ga toevallig straks ook nieuwe fan voor grafische kaart kopen wegens te luid. (Zalman denk ik)

Maar dat zal waarschijnlijk weinig of geen invloed hebben op de cpu temperatuur.

Berichten: 422

Re: [Folding] gpu of cpu

Verwandlung schreef:Zijn dit normale temperaturen volgens u?

http://img207.imageshack.us/img207/599/tempcpu.jpg
Dit zijn toch wel redelijk hoge temperaturen ;) Deze core i7 (ook met standaardcooler) haalt maximaal 85°, eenmaal erboven heb ik last van instabiliteit. Mijn case staat altijd open. Ik raad je aan geen 4 standaardclients te gebruiken, althans niet met de huidige temperaturen. Ikzelf gebuik de laatste tijd ook slechts 2 smp-clients, om de core i7 toch enigszins wat ademruimte te geven :P

Edit: Je zou ook kunnen opteren voor een andere cpu-cooler.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 25

Re: [Folding] gpu of cpu

Ok , ik hou het voorlopig bij de gpu client en eventueel paar standards en zie wat voor cooling de toekomst brengt, zo ga ik je natuurlijk wel niet snel inhalen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Folding] gpu of cpu

Ok , ik hou het voorlopig bij de gpu client en eventueel paar standards en zie wat voor cooling de toekomst brengt, zo ga ik je natuurlijk wel niet snel inhalen ;)


Met een CPU die die stilletjes aan stuk begint te gaan zal je sowieso niemand inhalen binnen x aantal maanden :P

Reageer