Springen naar inhoud

[natuurkunde] ontsnappingssnelheid

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 15 juni 2005 - 15:59

hoi, voor ons examen morgen van fysica hebben we opdracht gekregen om de 2de kosmische snelheid (ontsnappingssnelheid ) te berekenen... we hebben de oplossing gehad, dus het is in feite de bedoeling dat we de formules en werkwijze noteren... de oplossing is 40.000 km/s

en mijn laatste stap is :

v = vierkantswortel van ((2 * G * massa aarde) / R)...

anderen hebben dit ook zo maar ik weet niet hoe ik die R moet bepalen ??? vanwaar komt die R, is het de straal van de aarde ?

dank bij voorbaat
groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DVR

DVR

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2005 - 16:45

Ik heb je bericht verplaatst naar het Huiswerk & Practica forum zoals je ziet..

De ontsnappingssnelheid van de aarde is de snelheid die je nodig hebt om vanaf het aardoppervlak naar het 'oneindige' te komen (d.w.z. daar waar de potentiele energie ten gevolge van de aarde 0 is)..

Het verschil in potentiele energie ten gevolge van de aardse gravitatiekracht tussen het oneindige en het aardoppervlak is (G M m)/R

Dit is de benodigde kinetische energie die een voorwerp moet hebben vanaf het aardoppervlak, om het oneindige te bereiken...

-> 1/2 m v^2 = G M m / R

v = :shock: ( 2 G M / R )

De R is dus de aardstraal.. Deze is +/- 6000 km als ik me niet vergis..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Friendly Ghost

Friendly Ghost

• >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 16:51

Als ik dat nareken klopt het, de snelheid is alleen 40000 km/h, niet km/s
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Diederik Sloet

Diederik Sloet

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2015 - 14:59

Hoi,

Het antwoord is inderdaad 40.000 km per uur. R is de straal van de aarde en kan je gemakkelijk vinden (is 6371000 meter). Je kan trouwens dit soort berekeningen door een site laten uitvoeren: HoeVet.nl en dan heb je allerlei calculators. Bij sommigen leggen ze ook uit hoe je iets berekend zoals bij de ontsnappingssnelheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures