Springen naar inhoud

Je voeten in 1500kg beton

• Log in om te kunnen reageren

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2009 - 14:48

Er zijn van die feestjes die op toch wel erg rare discussies uitlopen.
Zo ook afgelopen week.

De vraag was als volgt:
Stel je voor, je wordt tot halverwege je knieën in beton wordt gegoten.
Dit is een blok van 1500kg.
Nadat het is uitgehard wordt je aan je romp en armen voorzichtig omhoog getakeld.
Wat gebeurd er?

Zijn je benen sterk genoeg om 1500kg te dragen?
Blijven je voeten in het beton zitten?
Krijg je een soort "Happy Tree Friends" scenario?
Is er een verschil als je je schoenen nog aan hebt?
Tot nu toe hebben we een stuk of 5 verschillende scenario's.
Wat denken jullie?
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2009 - 15:08

Nou.. laat ik beginnen met een van de aannames: beton zit gemiddeld tegen 2500 kg per kuub.
Met anderhalve ton zit je dus aan zo'n 600 liter beton en dat is een blok van 90*90*90 cm (het is een beetje meer maar er gaan voeten en benen af - begin niet over verschillende maten :P ).
Lang verhaal kort: die afmetingen zijn niet ondenkbaar dus.
Hoewel 600 liter wat lastig is om in de achterbak van de auto te bewaren. Goed, daar hebben we het niet over.

Anderhalve ton aan de benen en hijsen aan de armen..
Ik zou zeggen dat de schouders/ellebogen het er als eerste niet mee eens zullen zijn en die zullen wel happy tree friends scenario's gaan bezigen. Ik heb geen idee wat een beetje pees kan hebben, maar een paar ligamenten vs. anderhalve ton beton? Dat houden ze vast niet.
Romp én armen durf ik niet te zeggen. De zwakste schakel zullen de knieen/heupen wel zijn als je aan de romp tilt?

Hoog maffia-gehalte, dit verhaal ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

aristoteles

aristoteles

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2009 - 15:11

ik denk dat het een gruwelijk verhaal wordt wat ik niet mee wil maken!!
Als je met genoeg kracht de lichaam omhoog trekt, blijven denk ik je voeten zitten en wordt het lichaam gewoon
van de voeten afgetrokken. Maar als je voeten blijven zitten, zou het zo vervormen dat het door de tunnel van je benen heen kan.... wat ook nog kan is dat je armen geamputeerd worden en je benen blijven zitten.

Goed idee voor een experiment ;)

Veranderd door aristoteles, 25 mei 2009 - 15:14

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2009 - 16:01

Krijg je een soort "Happy Tree Friends" scenario?

Dat lijkt me wel ;p
Victory through technology

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2009 - 16:21

ik denk dat het een gruwelijk verhaal wordt wat ik niet mee wil maken!!
(..)
Goed idee voor een experiment ;)

Ja!
(..)
Nee!

..laten we dit topic overigens niet té gruwelijk maken. Het is al aardig out there voor WSF gebruik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2009 - 17:44

Misschien dat we een wetenschappelijke draai aan dit onderwerp kunnen geven. Iemand die de treksterktes van de verschillende gewrichten en pezen eens na kan zoeken?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2009 - 17:57

..laten we dit topic overigens niet té gruwelijk maken. Het is al aardig out there voor WSF gebruik.

Daar maakte ik me inderdaad al zorgen over, maar ondanks dat het een grappige discussie was heeft het toch een paar interessante elementen.

Hoeveel kilo is een been in staat om te dragen zonder schade en hoeveel zonder te breken?
Volgens mij meer dan de meeste mensen denken, maar 1500kg?

Mijn idee is overigens dat de voet op meerdere plaatsen zal breken maar dat ie wel in 1 stuk uit het beton komt.
Ik denk dat de kracht van het enkelgewricht plus de pezen en spieren sterk genoeg zijn om de voet aan het been te houden. De hiel en de botten die breder zijn dan het smalste deel van enkel zullen breken maar wel door het gat omhoog kunnen.
Sommige zijn van mening dat de benen zullen afbreken bij de knie of zelfs het heup bot, maar de meeste zijn van mening dat dit bij de enkels gebeurd.

Overigens is deze vraag gebaseerd op 300 liter beton met een soortelijk gewicht van 5 kg/liter.
Ik zie nu dat het soortelijk gewicht ongeveer de helft is. Dus wat zal het resultaat zijn van een blok van 750kg?
Ik denk dat 750kg wel wordt opgetild.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2009 - 18:36

Als je de treksterkte van een been ongeveer gelijk beschouwt aan dat van hout, kan kunnen 2 benen vanaf een diameter van 8cm 1500kg houden... ik weet niet hoe realistisch dat is natuurlijk...

Ik ga voor de "De voet breekt (maar scheurt niet af) en glijdt uit het beton"...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44856 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2009 - 18:47

Misschien dat we een wetenschappelijke draai aan dit onderwerp kunnen geven. Iemand die de treksterktes van de verschillende gewrichten en pezen eens na kan zoeken?

Verder dan de samenvattingen kom ik (nog) niet.

Wrist ligament ultimate strength: single elongation versussequential strain testing
Nowak, M.D.; Logan, S.E.
Bioengineering Conference, 1989., Proceedings of the 1989 Fifteenth Annual Northeast
Volume , Issue , 27-28 Mar 1989 Page(s):213 - 214
Digital Object Identifier 10.1109/NEBC.1989.36776
Summary:Four clinically significant ligaments were axially loaded to failure either in a single elongation or at increasing sequential strain levels. Single elongation strains in ultimate strength were significantly lower than those of sequential strain testing. The latter test method displayed large regions of permanent deformation, subtraction of which from subsequent strain levels shifted the strain at ultimate strength to within the standard deviation of the single elongation values. Sequential testing can thus approximate single elongation data, as well as failure strain after multiple subfailure traumas, by subtracting permanent deformations above that level

cijfertje:

dit boek

ligament.png

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 mei 2009 - 22:01

In de middeleeuwen werden mensen door vier paarden uit elkaar getrokken.
Niets nieuw onder de zon. Alleen hier doet de zwaartekracht het.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3046 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2009 - 00:07

Een paard heeft een trekkracht van circa 80% van zijn eigen gewicht, dus een paard van 500 kg heeft een trekkracht van 400 "kilogramkracht". Twee benen zouden dus ongeveer 800 "kilogramkracht" kunnen verdragen..

http://jp.physoc.org.../3/224.full.pdf

mitsumark

mitsumark

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2009 - 11:53

Wordt je aan de romp omhoog getrokken zullen de knieen het begeven en blijft het blok beton op de grond.

Verklaring:
In mijn ogen zijn de botten wel sterk genoeg om het gewicht te tillen, het probleem zit hem dan in de verbindingen tussen de botten.
Tussen de romp en de onderbenen zitten eigenlijk maar 2 verbindingen, die van de heupen (bot in bot) en die van de knieen (pezen en spieren).
Het lijkt mij logisch dat de pezen en spieren loslaten van het bot (pezen zelf blijven heel).

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2009 - 12:04

Een paard heeft een trekkracht van circa 80% van zijn eigen gewicht, dus een paard van 500 kg heeft een trekkracht van 400 "kilogramkracht". Twee benen zouden dus ongeveer 800 "kilogramkracht" kunnen verdragen..

sorry maar dit kan ik niet volgen?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2009 - 12:12

Volgens mij gaat jkien hier uit van het gegeven dat vierendelen m.b.v. paarden een werkt, vervolgens berekent hij hoeveel trekkracht een paard kan geven. Die trekkracht kunnen mensenbenen net (niet) verdragen, omdat die genoeg is om hen los te scheuren.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3046 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2009 - 12:23

Twee benen zouden dus ongeveer 800 "kilogramkracht" kunnen verdragen..

sorry maar dit kan ik niet volgen?

Ok, nieuwe poging. Voor een geslaagde vierendeling hebben paarden soms niet genoeg kracht, de ledematen van bijvoorbeeld de Peruaanse opstandeling Tupac Amuru II kwamen niet los. Mijn schatting is dat elk paard een trekkracht had van 400 "kilogramkracht". Tupac Amaru's twee benen samen zouden dus een betonblok van 800 kilo kunnen dragen. Maar bij een gemiddelde veroordeelde zouden de benen wel losraken.

http://en.wikipedia....i/Dismemberment

Veranderd door jkien, 26 mei 2009 - 12:25

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures