Springen naar inhoud

Genetische manipulatie antibiotica

• Log in om te kunnen reageren

Rianne

Rianne

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 16:29

Weet iemand misschien ook hoe antibiotica wordt gemaakt? Ik weet dat het met genetische manipulatie te maken heeft, maar is er misschien iemand die weet hoe dat (precies) zit?
Cogito, ergo sum - Descartes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 16:43

gen maakt eiwit, gen kan overgebracht worden op bv plasmide (circulair dna stukje in bacteria) deze produceren dan dat eiwit (antibiotica) en dit wordt uit de cellen geextraheerd.

idem voor gist cellen.

xd

Rianne

Rianne

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 18:49

aha..ik snap het. Blijven die bacteriŽn dan trouwens leven of gaan ze dood?
Cogito, ergo sum - Descartes

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 19:03

Ik denk dat het mogelijk moet zijn om ze die eiwitten te laten uitscheiden, zodat je de bacteriŽn kan houden tot ze niet meer genoeg renderen (ooit groeien ze niet meer sterk genoeg)

xd

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 21:55

Het lijkt me nogal omslachtig om de bacteriŽn in leven te houden, omdat je dan de fractie met geproduceerde stof moet scheiden van de cellen, waarbij deze niet beschadigen. Gewoon een nieuw cultuurtje beginnen lijkt me handiger.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juni 2005 - 12:43

Even als aanvulling: ook zonder genetische modificatie kan je antibiotica produceren. Penicilline heb je immers al sinds de tweede wereldoorlog, GMO's veel korter.
Je haalt het dan uit de (meestal) schimmels die het van nature produceren (voor penicilline is dat bijv. penicillium). Tegenwoordig doet men het echter meestal zoals hierboven beschreven, omdat dat veel efficienter is.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juni 2005 - 13:12

gen maakt eiwit, gen kan overgebracht worden op bv plasmide (circulair dna stukje in bacteria) deze produceren dan dat eiwit (antibiotica) en dit wordt uit de cellen geextraheerd.  

idem voor gist cellen.  

xd

Perfecte duidelijke uitleg: Howard Florey draait zich om in zijn urn, dat zijn wereldbriljante uitvinding, in de eerste plaats steeds minder begint te werken, en dat forum bezoekers, het zo simpel uitleggen. :shock:

Mag ik nog, als fervent wikipedia aanhanger nog deze site aanraden.
http://en.wikipedia....iki/Antibiotics
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures