Genetische manipulatie antibiotica

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Genetische manipulatie antibiotica

Weet iemand misschien ook hoe antibiotica wordt gemaakt? Ik weet dat het met genetische manipulatie te maken heeft, maar is er misschien iemand die weet hoe dat (precies) zit?
Cogito, ergo sum - Descartes

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Genetische manipulatie antibiotica

gen maakt eiwit, gen kan overgebracht worden op bv plasmide (circulair dna stukje in bacteria) deze produceren dan dat eiwit (antibiotica) en dit wordt uit de cellen geextraheerd.

idem voor gist cellen.

xd

Berichten: 13

Re: Genetische manipulatie antibiotica

aha..ik snap het. Blijven die bacteriën dan trouwens leven of gaan ze dood?
Cogito, ergo sum - Descartes

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Genetische manipulatie antibiotica

Ik denk dat het mogelijk moet zijn om ze die eiwitten te laten uitscheiden, zodat je de bacteriën kan houden tot ze niet meer genoeg renderen (ooit groeien ze niet meer sterk genoeg)

xd

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Genetische manipulatie antibiotica

Het lijkt me nogal omslachtig om de bacteriën in leven te houden, omdat je dan de fractie met geproduceerde stof moet scheiden van de cellen, waarbij deze niet beschadigen. Gewoon een nieuw cultuurtje beginnen lijkt me handiger.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Genetische manipulatie antibiotica

Even als aanvulling: ook zonder genetische modificatie kan je antibiotica produceren. Penicilline heb je immers al sinds de tweede wereldoorlog, GMO's veel korter.

Je haalt het dan uit de (meestal) schimmels die het van nature produceren (voor penicilline is dat bijv. penicillium). Tegenwoordig doet men het echter meestal zoals hierboven beschreven, omdat dat veel efficienter is.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Genetische manipulatie antibiotica

Dino schreef:gen maakt eiwit, gen kan overgebracht worden op bv plasmide (circulair dna stukje in bacteria) deze produceren dan dat eiwit (antibiotica) en dit wordt uit de cellen geextraheerd.  

idem voor gist cellen.  

xd
Perfecte duidelijke uitleg: Howard Florey draait zich om in zijn urn, dat zijn wereldbriljante uitvinding, in de eerste plaats steeds minder begint te werken, en dat forum bezoekers, het zo simpel uitleggen. :shock:

Mag ik nog, als fervent wikipedia aanhanger nog deze site aanraden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Antibiotics
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer