[biologie] dna

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

[biologie] dna

Dag,

we hebben deze maandag een practicum gedaan, waarbij we ons eigen DNA moesten isoleren.

Hiervoor moesten we eerst 5 minutenlang onze mond met zoutoplossing spoelen, terwijl we in een proefbuis wat detergent deden.

Na 5 minuten spuwden de zoutoplossing in de proefbuis met detergent. Na 10 minuten daarmee geschud te hebben voegden we wat ethanol toe...

Nu moeten we dit practicum kunnen bespreken voor het examen, maar ik snap de werking niet echt helemaal.

De 4 belangrijkste vragen die ik me stel, zijn.

Waarom hebben we ons speeksel nodig?

En waarvoor dienen

- het zout (geen idee van de functie)

- de detergent (cellen openbreken vermoed ik, maar hoe juist?)

- en de alcohol ( doen stijgen van het DNA, maar hoe doet het dat juist?) (hier ethanol, maar maakt volgens mij niet veel uit)

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] dna

- Speeksel is bron voor DNA

- Zeep bevat onder andere Natriumdodecylsulfaat die de celmembraan kapotmaakt waardoor de inhoud vrijkomt.

- Zout bindt aan negatief geladen DNA waardoor DNA moleculen elkaar niet meer afstoten en gaan samenklonteren.

- Alcohol is nodig omdat DNA slecht oplost en een zichtbare neerslag vormt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] dna

Ik denk niet dat het om het speeksel ging maar om cellen uit het wangslijmvlies. Over precipiteren van DNA in alcohol moet je voldoende kunnen vinden als je even googelt.

Hoe een detergent helpt bij het lyseren van de cel?

Wat is een detergent voor een stofje en wat is de celmembraan precies?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 288

Re: [biologie] dna

In het speeksel zullen bij langdurig spoelen met het zoute water toch ook wel cellen uit het wangslijmvlies zitten?

(Bevat speeksel trouwens zelf geen DNA, en waarom dan juist spoelen met zout water en niet gewoon later zout water toevoegen? Of dient zout water soms ook om wat meer DNA van het wangslijmvlies los te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] dna

In speeksel vind je geen cellen en dus zit er geen DNA in om uit te halen. Door te spoelen komen cellen los van je wang slijmvlies en die wil je hebben. 'Toevallig' neem je ook wat speeksel mee maar daar doe je niets mee.

Wat doen cellen in een omgeving met weinig zout in het water en wat is daarvan de consequentie voor DNA extractie?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 288

Re: [biologie] dna

ok, dit is wat ik tot dusver gevonden heb:

Je spoelt je mond met zout water om zo de cellen van je wangslijmvlies mee te krijgen die DNA bevatten. De detergent werkt als emulgator voor vetten en gaat zo de celmembranen (fosfolipiden) afbreken, waardoor de celinhoud vrijkomt.

Cellen met weinig zout gaan door osmose in elkaar krimpen... Geen idee welk gevolg dat heeft voor DNA extractie.

De alcohol (moet dan toch iets met OH-groep te maken hebben) zorgt ervoor dat het DNA duidelijk zichtbaar wordt en naar boven gaat drijven (maar hoe zorgt het voor die zichtbaarheid, lost de rest wel op misschien)?

En waarom op lage temperatuur werken?

Berichten: 288

Re: [biologie] dna

ok, dit is wat ik tot dusver gevonden heb:

Je spoelt je mond met zout water om zo de cellen van je wangslijmvlies mee te krijgen die DNA bevatten. De detergent werkt als emulgator voor vetten en gaat zo de celmembranen (fosfolipiden) afbreken, waardoor de celinhoud vrijkomt.

Cellen met weinig zout gaan door osmose in elkaar krimpen... Geen idee welk gevolg dat heeft voor DNA extractie.

Op internet heb ik nu ook reeds gevonden dat zout de proteinen (niet het DNA!) aanwezig in de kern doen samenklonteren en naar de bodem zinken, maar waarom? En heeft zout nog een andere functie?

De alcohol zorgt er dan voor dat het DNA gaat samenklonteren (OH-groep doet het DNA langzaamaan naar boven stijgen wanneer men niet schud?). Nog steeds geen idee waarom het kou zou moeten zijn.

Berichten: 288

Re: [biologie] dna

Euhm cellen in een omgeving met veel zout gaan inkrimpen en met weinig zout gaan ze openbarsten... Sorry voor het foutje

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [biologie] dna

Ik gok dat het zoute water een concentratie heeft van 0,9% NaCl?

Dit is de fysiologische concentratie die ervoor zorgt dat de cellen tijdens het gorgelen heel blijven.

Ook zorgt het ervoor dat alle overige cellen in je mond blijven leven.

Kraanwater mag je nooit gebruiken bij experimenten, daar zit teveel verschillende stoffen in zoals kalk.

Dus moet je gedestilleerd water gebruiken, nadeel hiervan is dat door de lage osmotische waarde alle cellen kapot gaan die ermee in aanraking komen. Dus om een osmotische balans te krijgen wordt 0,9% NaCl toegevoegd.

Nadat je detergens hebt toegevoegd zijn er geen cellen meer, die zijn allemaal stuk. Dus weinig nut om daar nog over inkrimpende cellen te praten.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 288

Re: [biologie] dna

Ik heb ook ergens gelezen dat zout eiwitten "complexeert" waardoor die dus makkelijker van DNA te scheiden zijn?Ik weet wel niet of dat hier ook zo is,want daar werd er dan wel nog eens gefilterd ook.

De rest begrijp ik nu al,

merci

Reageer