[wiskunde] slinger nabootsen met matlab

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[wiskunde] slinger nabootsen met matlab

Beste,

Ik zit met een probleem. Ik ben met een practicum opdracht bezig met Matlab, maar ik kom ergens echt niet uit.

De eerste vraag is erg makkelijk. Je hebt een slinger die onder een hoek \(\theta\) hangt. De positie van het einde van de slinger kan gegeven worden door een coordinaat in de x1 en de x2 richting (x1=x, x2=y).
\(x1=\frac{5}{2}*sin\theta\)
\(x2=-\frac{5}{2}*cos\theta\)
\(\theta=\frac{\pi}{6}*e^{0.1t}*cos(2t)\)
Dat is het probleem niet, heb hier een m-file van gemaakt en dat gaat prima. Bij de eerste vraag moet ik de waarde geven van 0 tot 5 pi met stappen van pi. Heb voor de duidelijkheid de inhoud van de m-file onderaan geplaatst.

Nu is de vraag:

Maak een filmpje die de beweging illustreert van het slingerende touw. Daarmee wordt ook bedoeld dat niet alleen een punt heen en weer beweegt over de gevonden x1,x2 coordinaten, maar dat het touw ook zichtbaar is. Ik weet niet hoe ik beide vragen moet oplossen.

Ik hoop dat er hier iemand is die mij (op weg) wilt helpen. Ik heb al wat geprobeerd, maar kom er niet uit (o.a. met getframe). Hoe ik dat touw erbij moet krijgen, geen idee, hoe ik een lijn met een vast punt moet verbinden zal ik ook niet weten.

Alvast bedankt!

Emiel

s=\(\theta\)

Code: Selecteer alles

clear; clc;   

t=[0:pi:5*pi];

s= (pi/6)*exp(-0.1*t).*cos(2*t);

x1=(5/2)*sin(s);

x2=(-5/2)*cos(s);

plot(x1,x2);

Reageer