[biologie] diabetes type 2 bevolkings onderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[biologie] diabetes type 2 bevolkings onderzoek

dag wetenschappers,

ik ben bezig met het schrijven van een betoog en ik heb als onderwerp gekozen;

"er moet een bevolkingsonderzoek komen naar diabetes type 2"

daar heb ik argumenten bij gevonden;

- Argumenten voor

* Weten dat je het hebt, je haalt die mensen er uit, ze gaan bewust leven ( voeding en beweging ) verwijst naar punt 4.

• complicaties op lange termijn verkomen

• hoe vroeger hoe makkelijker te behandelen (geld besparen)

• twee vliegen in een klap

•

- Argumenten tegen ontkrachten

• Het kost heel veel geld om zo’n onderzoek te starten, vooral op de korte termijn, maar op de lange termijn kun je op verschillende fronten veel geld winnen.

• Je krijgt een label, zo van je hebt diabetes, maar doordat je dit vroegtijdig behandeld en dus dat label aan je hebt hangen, heb je in de toekomst minder labels aan je hangen( geen hart- nierpatient etc)

( heb ze even kort opgeschreven )

ik vroeg me af of ik nog argumenten over het hoofd gezien heb?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] diabetes type 2 bevolkings onderzoek

ik vroeg me af of ik nog argumenten over het hoofd gezien heb?


Ik zou sowieso ingaan op de doelgroep; welke mensen moeten onderzocht worden? Vanaf welke leeftijd? Mensen met andere risico's op hart- en vaatziekten (hypertensie, hypercholesterolemie etc.) eerder? Uiteindelijk is dit belangrijk bij de overweging het in te voeren of niet. Als je iedereen zo maar laat testen verlies je namelijk veel te veel geld. Zo zal een kind van 2 zelden tot nooit Diabetes Mellitus hebben en ga je iemand van 80 die geen klachten heeft, maar een te hoge glucose, niet behandelen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 33

Re: [biologie] diabetes type 2 bevolkings onderzoek

ja, dat snap ik:P

dat had ik ook al bedacht heb ik alleen hier niet bij vermeld

ik heb bedacht dat het gaat om een doelgroep van mensen boven de 45 jaar, mensen met een gewicht boven de BMI en mensen van bepaalde etnische groepen waar het in de genen zit.

mensen die te dik zijn, hebben meer vetcellen en hebben dus meer insuline nodig dan het lichaam kan maken, effectiviteit gaat omlaag etc.

bij oudere mensen werkt de alvleesklier minder goed.

dat heb ik al wel uitgezocht zoals je ziet:P

maar ik zoek nog verdere argumenten om het juist wel in te voeren of juist niet.

[EDIT] dat is trouwens informatie, behoort volgensmij niet tot de argumenten, of wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] diabetes type 2 bevolkings onderzoek

[EDIT] dat is trouwens informatie, behoort volgensmij niet tot de argumenten, of wel?


Een argument om niet kinderen te testen onder de 2 jaar is dat het nauwelijks voorkomt en een argument om geen mensen te testen boven 80 of 85 is dat het geen consequenties heeft. Het zijn dus argumenten voor het wel of niet invoeren van een dergelijk systeem bij een bepaalde doelgroep. Je zou dus iets kunnen zeggen in de trant van:

..... het invoeren van zo'n duur systeem moet natuurlijk niet blind gebeuren, omdat de kosten voor de gezondheidszorg anders uit de pan zullen rijzen; de kosten en baten kunnen eerst worden geanalyseerd bij risicogroepen (zoals vermeld). Daarna kan gekeken worden of het kosteneffectief is om iedereen te testen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer