[scheikunde] stoffen aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] stoffen aantonen

Voor school moet ik een proefje doen, deze heb ik door ziekte niet kunnen doen, maar moet er toch een verslag van maken. Zou iemand mij kunnen helpen?

In het lab zijn 3 schoteltjes (1, 2 en 3). Op alle 3 ligt een vaste witte stof. De stoffen zijn wel bekend, namelijk magnesiumoxide, magnesiumcarbonaat en magnesiumsulfaat, maar het is niet bekend in welke bekerglazen ze zitten.

Het was de bedoeling om te gaan onderzoeken in welke bekerglazen welke stoffen zitten.

Ik heb zelf werkelijk geen idee en hoop dat iemand mij zo snel mogelijk kan helpen. Ik moet het namelijk aanstaande vrijdag al inleveren.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] stoffen aantonen

Ik heb zelf werkelijk geen idee
Vast en zeker toch wel. Het komt niet vaak voor dat je voor zoiets zomaar het bos in wordt gestuurd.

Als je eens intensief rondbladert in je tekstboek met betrekking tot zouten, wat voor zaken kom je dan tegen?
  • oplosbaarheid/onoplosbaarheid
  • zuren toevoegen--> er ontsnappen al of niet gassen
  • (neerslag)reacties met andere stoffen
  • ........
Brengt dat je alvast op ideeën?

Verder, wat was er verder nóg beschikbaar? Vast niet alleen maar drie bakjes poeder.


Ik moet het namelijk aanstaande vrijdag al inleveren
No panic. Dit moet vóór die tijd ruim aan de kant kunnen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 316

Re: [scheikunde] stoffen aantonen

Neerslagreacties zij hier niet erg handig. met name carbonaten en oxiden zijn slecht oplosbaar en dus is er slecht onderscheid te maken. Het was natuurlijk ook het eerste wat in me op kwam. :P

De oplosbaarheid kun je wel goed gebruiken denk ik. Volgens Wikipedia:

MgSO3: 25.5 g / 100 mL (293K, niet gehydrateerd), 26.9 g / 100 mL (273K, niet gehydrateerd), 71 g / 100 mL (273K, heptahydraat)

MgO: 0.0086 g / 100 mL (298K)

De oplosbaarheid van magnesium kon ik zo snel niet vinden. Maar door bovenstaande te gebruiken in experimenten kun je dus toch bepalen welke het carbonaat is. Verder kun je misschien wel het oplosbaarheidsproduct van magnesiumcarbaat gebruiken:

[Mg2+][CO32-] = 6,8 x 10-6 bij 298K.

Sulfaat- en carbonaationen zijn overigens ook vrij sterke basen. Met baseconstanten uit BINAS kom je misschien ook een heel eind. Je zou zelfs de boel kunnen titreren. ;)

Dus dit zijn al 3 methoden die je kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] stoffen aantonen

Je kunt ook aanzuren. Bubbeltjes betekent carbonaat.

Berichten: 27

Re: [scheikunde] stoffen aantonen

Puntje, wat zijn de reactieproducten als je MgCO3 en MgSO4 oplost?

MgCO3 (s) --> Mg2+ (aq) + CO32- (aq)

Wat doet vervolgens het CO32- deeltje? En wat zijn daar de reactieproducten van? Gebruik hievoor o.a. Binas

Berichten: 316

Re: [scheikunde] stoffen aantonen

@Ensiferum en MarijnB: Ik dacht ook al het aanzuren van het carbonaat. Carbonaat en sulfaat zijn vrij sterke basen, maar de geconjugeerde zuren ervan zijn weer minder sterke basen. Dus ik vraag me eigenlijk af of je van het waterstofcarbonaat eigenlijk wel koolzuur ("diwaterstofcarbonaat") en dus CO2 gaat vormen? Want ik neem aan dat je koolstofdioxide bedoelt met die bubbeltjes. Misschien in sterk zuur mileu, ik weet het eigenlijk niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] stoffen aantonen

@Ensiferum en MarijnB: Ik dacht ook al het aanzuren van het carbonaat. Carbonaat en sulfaat zijn vrij sterke basen, maar de geconjugeerde zuren ervan zijn weer minder sterke basen. Dus ik vraag me eigenlijk af of je van het waterstofcarbonaat eigenlijk wel koolzuur ("diwaterstofcarbonaat") en dus CO2 gaat vormen? Want ik neem aan dat je koolstofdioxide bedoelt met die bubbeltjes. Misschien in sterk zuur mileu, ik weet het eigenlijk niet.
Als we het over aanzuren hebben, hebben we het meestal over sterke zuren als zwavelzuur of HCl. Bicarbonaat wordt zeker geprotoneerd door deze zuren. Je moet het natuurlijk wel geleidelijk aan doen (veiligheid). Bekijk het zo:
\(H_2SO_4 + MgCO_3 \rightarrow Mg(HSO_4)(HCO_3)\)
Want bicarbonaat is duidelijk een zwakker zuur dan zwavelzuur.
\(H_2SO_4 + Mg(HSO_4)(HCO_3) \rightarrow Mg(HSO_4)_2 + H_2O + CO_2\)
Want CO2 is duidelijk een zwakker zuur dan zwavelzuur en vliegt ook nog eens weg.

Reageer