[thermodynamica] veranderen van eenheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[thermodynamica] veranderen van eenheid

Niet direct een echt thermodynamisch probleem maar mijn probleem is er wel mee gerelateerd

ik zit hier met een soortelijke warmte van 29314,82 J / (kmol . K) maar die zou moeten in J / (kg . K) komen de stof is stikstof met een relatieve atommmassa van 14

ik dacht 29314,82 / 14 maar dit klopt kennelijk niet :-/
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 23

Re: [thermodynamica] veranderen van eenheid

er zit 29,314J/mol.K in 1 mol stikstof.

Dus nu is de vraag hoeveel mol stikstof zit er in 1 kilogram stikstof.

Dan is het nog maar een simpel rekensommetje.

misschien dat deze minicursus je op weg helpt:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=52485

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [thermodynamica] veranderen van eenheid

welja 14gram -> 1 mol dan is 1 gram -> 0.0714 mol en dan is 1kg -> 71,42 mol

en 29,314 J per mol.K dan is het toch 29,314*71,42 = 2093,85 J / kgK maar dat is hetzelfde als ik uitkwam in m'n eerste post met 29314,82 / 14 ;)
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [thermodynamica] veranderen van eenheid

De molmassa van de stof stikstof is geen 14...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 23

Re: [thermodynamica] veranderen van eenheid

Volgens mij gebruiken we wel de juiste methode.

Als wij allebij op hetzelfde uitkomen, zal er dan toch iets verkeerd zitten in de gegevens? :P

Na een beetje gegoogled to hebben zag ik op wikipedia ;) dat stikstof een soortelijke warmte heeft van 730J/kgK.

misschien dat iemand anders de oplossing weet.

ps. 1 mol stikstof weegt 14 gram

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [thermodynamica] veranderen van eenheid

Goed lezen! De molmassa van de stof stikstof (N2 dus) is geen 14 g/mol of kg/kmol, maar 28 kg/kmol.

Daarnaast: Zoals de wikipedia-pagina ook aangeeft zijn er bij gassen 2 verschillende warmtecapaciteiten (of liever gezegd: deze 2 verschillende warmtecapaciteiten zijn voor vloeistoffen en vaste stoffen doorgaans gelijk), de Cv (geldig bij constant volume) en de Cp (geldig bij constante druk).

De Cv van stikstofgas is inderdaad 730 J/kgK. De Cp is ongeveer 1.4 maal zo groot.

Reken het met deze informatie nog maar eens uit.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer