Dimensionering bout

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Dimensionering bout

hallo,

Ik heb een oefening opgelost ivm een boutberekening. Het gaat om niet-voorgespannen bouten. Daarom is mijn vraag of de manier die ik heb gebruikt om de bout de dimensioneren toegepast mag worden bij niet-voorgespannen bouten?

de waarden van de normaalkracht en dwarskracht die op de bout werken heb ik uit een voorgaand deel van de oefening berekend.

Afbeelding

alvast bedankt !

Berichten: 2.746

Re: Dimensionering bout

Ik zie niet direct iets specifiek voor voorgespannen bouten in je oplossing. Dus ik veronderstel dat het mag?

Berichten: 4.502

Re: Dimensionering bout

Ik bekeek de literatuur omtrent voorgespannen bouten en kon niet ontdekken of de voorspanning reeds aanwezig is in de bout voor de montage dan wel nadat door aandraaien (var.methoden) er een bewuste voorspanning wordt gecreeerd.

Het begrip voorgespannen wekt zodoende verwarring bij mij en wellicht ook bij anderen.

Als de voorspanning pas tijdens de montage wordt gecreeerd,vraag ik me dus af welke sterkteklasse van bouten daarvoor geschikt zijn (4.6 tot 10.9 en hoger) en dus afhankelijk zou kunnen zijn van de bij de sterkteklasse behorende vloeigrens (en 0.2% rekgrens) en treksterkte.

Ik las "ergens",dat de voorspanning 70% zou mogen bedragen van de vloeigrens en dat de voorspanning een waarde wordt gegeven,die hoger ligt dan de geplande belasting,inclusief de veiligheidscoefficienten en statische of dynamische belasting.

Op enkele sites worden wel uitgebreide verhandelingen op universitair nivo gegeven,doch een eenvoudige omschrijving van het voorspanningsverhaal ontbreekt steeds.

Graag nadere toelichting.

Reageer